Εξέλιξη-βόμβα: Στα προγράμματα SSI της επικείμενης αγοράς του F-35Α περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30.
Μετά την αρχική ανάλυση του DP για τα προγράμματα SSI που συνδέονται με την προμήθεια του F-35A από την Πολεμική Αεροπορία, αξιόπιστες πηγές αναφέρουν, ότι στις προτάσεις που έχουν μπει στο τραπέζι από την πλευρά της Lockheed Martin, υπάρχει και ο δυνητικός εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30.
Ένα θέμα το οποίο έχει σχεδόν εξαντληθεί από το DP, έχοντας επιχειρηματολογήσει σε όλες του τις διαστάσεις.
Το να παίρνεις θέση σημαίνει άρνηση υιοθέτησης του “αυτοί ξέρουν”. Αυτό θα ισοδυναμούσε με κατάργηση της δημοσιογραφίας μέσω της ταύτισης του ρόλου της… με τα Γραφεία Τύπου, εν προκειμένω των Στρατιωτικών Επιτελείων.
Η εποικοδομητική συζήτηση επί των θεμάτων της εθνικής άμυνας είναι το ζητούμενο. Διότι αντιφατικές αποφάσεις Στρατιωτικών Επιτελείων έχουν υπάρξει πολλές. Δεν είναι δυνατόν να “ήξεραν” και τις δύο φορές.
Υποχρεωτικά, είτε κάποιος είχε άδικο, είτε όλα είναι θέμα οπτικής. Scripta manent (τα γραπτά μένουν). Το DP διατυπώνει θέσεις τις οποίες προσπαθεί να τεκμηριώσει, όχι απόλυτες αλήθειες.
Και πάντα αναδημοσιεύει τον αντίλογο, με τον προσήκοντα σεβασμό στους συναδέλφους. Ο αναγνώστης κρίνει τους πάντες. Αυτό με το οποίο δεν θα ασχοληθεί, είναι την “οργανωμένη μάχη” των κοινωνικών δικτύων.
Θα την παρακολουθεί όμως και θα αξιοποιεί ό,τι δημιουργικό προκύπτει. Διότι υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες αναφορές από όλους.
Κεντρική θέση του DP αναφορικά με την αναβάθμιση του αξιόμαχου της Πολεμικής Αεροπορίας και θεωρώντας ως ειλημμένη απόφαση την απόκτηση -και ουχί πρόσκτηση- αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35A Lightning II, είναι η ανάγκη: α) περιορισμού της πολυτυπίας και όσο το δυνατόν ομογενοποίησης του στόλου μαχητικών και β) ύπαρξης ικανών αριθμών μαχητικών που θα αναλάβουν τη “λάντζα” στο Αιγαίο, με τα F-35A και Rafale F3R να ετοιμάζουν διαρκώς νέες εκπλήξεις σε όποιον επιχειρήσει να αμφισβητήσει την εδαφική ακεραιότητα της χώρας.
Από τη στιγμή που την κρίσιμη μάζα του στόλου των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας συγκροτούν τα F-16 και δεδομένης της οικονομικής αδυναμίας αναβάθμισης του συνόλου τους σε “V”, το DP έχει σταθερά επιμείνει στον εκσυγχρονισμό των F-16 Bock 50, αλλά και των παλιότερων Block 30 στο επίπεδο Block 50M.
Ακόμα κι αν “περισσεύουν” μαχητικά, μπορούν είτε να εισφερθούν για την επέκταση της επιχειρησιακής εκπαίδευσης πελατών από το εξωτερικό στο διεθνές κέντρο της Καλαμάτας, φέρνοντας σημαντικά έσοδα στην Πολεμική Αεροπορία, ή εάν πωληθεί ένας αριθμός εξ αυτών να φέρει επίσης έσοδα.
Ή μήπως θα έπρεπε να διατηρηθούν και να δρομολογηθεί η αντικατάσταση των Mirage 2000-5, σε συνεργασία με τη Γαλλία, για την απόκτηση και δεύτερης πολεμικής μοίρας Rafale;
Εντασσόμενοι ενδεχομένως σε ενδεχόμενη σαουδαραβική προμήθεια και πώληση των Mirage 2000-5 στην Ινδία; Τροφή για σκέψη αποτελεί, όχι κάποια “απόλυτη αλήθεια”.
Το τεράστιο διαχρονικά πρόβλημα της πολυτυπίας, έχει επίσης αναδειχθεί, καθώς επίσης και η κρισιμότητα του συσχετισμού κόστους – απόδοσης. Καταγράφεται επιπρόσθετα, η διεθνής ειδησεογραφία και πρακτική. Όχι στενά η προσωπική άποψη ή προτίμηση οποιουδήποτε.
Η κατασκευάστρια λοιπόν του F-35A, Lockheed Martin, καταθέτει πρόταση, περιλαμβάνοντας στα προγράμματα SSI των F-35A τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16C/D Block 30. Το σε πιο επίπεδο, δεν είναι γνωστό προς το παρόν.
Η ύπαρξη της πρότασης όμως αποτελεί από μόνη της σημαντική είδηση. Απάρτια από τα F-16 Block 52+ / 52+ Advanced υπάρχουν για να αναβαθμιστούν όλα εκ των 32 σε Block 50M.
Εμείς, αυτό θεωρούμε πως υπαγορεύει η λογική και θα εξεταστεί με γνώμονα τις προτεραιότητες… και το πορτοφόλι. Μια τέτοια εξέλιξη μόνο οφέλη θα συνεπαγόταν για την ελληνική άμυνα, την αμυντική βιομηχανία και την οικονομία.
Θα μπορούσε, εναλλακτικά, να αναβαθμιστεί π.χ. μία ενισχυμένη μοίρα F-16 Block 30. Ας πάρουμε το οικονομικότερο σενάριο. Αυτό του εκσυγχρονισμού στο επίπεδο Block 50M και όχι σε “V”…
1. Εκσυγχρονιζόμενα στο επίπεδο Block 50M, τα 32 Block 30 θα αποκτήσουν δυνατότητα αξιοποίησης όλων των σύγχρονων συστημάτων αποστολής (JHMCS II, SNIPER, Legion Pod, Link-16, MS-110, καθώς και όπλων (AGM-158 JASSM, AGM-84 Harpoon, JSM, AGM-88E AARGM, AGM-154 JSOW-C, SDB I και ΙΙ, ΑΙΜ-120C και D, IRIS-T). Θα έχουν με άλλα λόγια τη δυνατότητα να φέρουν τα ίδια όπλα και συστήματα με τα πιο εξελιγμένα και ικανά Viper.9. Για όσους επιμείνουν στο επιχείρημα ότι τα Block 30 είναι παλιά μαχητικά υπενθυμίζουμε ότι πέρα από τις αναβαθμίσεις που έχουν υποστεί τα ελληνικά αεροσκάφη, το Ναυτικό των ΗΠΑ, το US Navy, έχει αγοράσει τέτοιας έκδοσης μαχητικά από την USAF για τις Μοίρες Aggressor και τα εξοπλίζει ακόμη και με ραντάρ AESA τύπου AN/APG-83!
Η Ελλάδα μπορεί να τα βγάλει πέρα με μια οροφή 200 μαχητικών, αρκεί αυτά που διαθέτει να είναι πραγματικά αξιόμαχα και δύο το πολύ τύπων.
Όταν έρθουν τα F-35A, θα μπορούν είτε να πουληθούν σε αξιοπρεπή τιμή ή να αξιοποιηθούν “επιχειρηματικά” για την επέκταση της εκπαίδευσης ξένων Ιπταμένων στην Καλαμάτα. Αποτελώντας και μια σημαντική εφεδρεία…
Οι επιχειρήσεις στην Ουκρανία δείχνουν ότι οι πυραυλοκεντρικές επιχειρήσεις, τα μη επανδρωμένα συστήματα και η αποτελεσματική διανομή ασφαλών πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο, είναι οι τομείς στους οποίους επιβάλλεται να εστιάσουμε και να επενδύσουμε.
10. Το να κατορθώσει η Πολεμική Αεροπορία να καταλήξει με δύο τύπους F-16 και έναν γαλλικό (Rafale) μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, θα αποτελούσε το δέον γενέσθαι.
Θα της επέτρεπε και τους αναγκαίους αριθμούς να διαθέτει και την ποιότητα που θα της δώσει τον χρόνο και θα της εξοικονομήσει πόρους για να εντάξει ομαλά σε υπηρεσία το F-35A.
Παράλληλα θα δώσει στην ελληνική άμυνα την ευκαιρία να προσαρμοστεί επιχειρησιακά στα δεδομένα που δείχνουν να διαμορφώνονται στην Ουκρανία.
Με προϋπόθεση τη σημαντική και ενεργό συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Άλλος ένας τομέας που χρήζει επείγουσας προτεραιοποίησης…
Ο “δεκάλογος” αυτός εξηγεί για ποιον λόγο η ελληνική πλευρά οφείλει να επιδιώξει να εξασφαλίσει τα μέγιστα από τα προγράμματα SSI της επικείμενης αγοράς των F-35A.
Ούτως ή άλλως, θα αναλάμβανε τεράστιο ρίσκο εάν αποφάσιζε με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (Ν.4412/16 ή 3978), να εκτελέσει αυτόνομα τα έργα για την εξασφάλιση των απαιτούμενων για την εκμετάλλευση και τη συντήρηση των F-35A, υποδομών.