Άρτα: Διευθυντής 1ου Δημ. Σχολείου Άρτας «Δεν θα επιτρέψω να γίνουν οι δοκιμές στο έργο γεωθερμίας με τους μαθητές μέσα στο σχολείο!»

Πάγωσε η ελληνική κοινωνία στο άκουσμα της είδησης του θανάτου του 11χρονου μαθητή στις Σέρρες μέσα στον αύλειο χώρο του σχολείου του, μετά από έκρηξη στο λεβητοστάσιο του σχολείου με αφορμή το έργο γεωθερμίας που υλοποιούταν στο συγκεκριμένο σχολείο. 

Η συγκλονιστική αυτή είδηση άφησε μουδιασμένους και τους περισσότερους γονείς των μαθητών του 1ου δημοτικού σχολείου Άρτας, όπου ανάλογο έργο υλοποιείται εδώ και πολλούς μήνες! 

Δεδομένου ότι ασχολήθηκα από την πρώτη στιγμή έως σήμερα εκτενώς με την υπόθεση αυτή, θα μου επιτρέψετε να κάνω μια γρήγορη αναδρομή στο παρελθόν για να δούμε τις αντιδράσεις που υπήρχαν τότε αλλά και τις υποσχέσεις που δίνονταν… για να απαντήσουμε στην ερώτηση, στη μοναδική ερώτηση που έχει εν τέλει σημασία: τί έχει περισσότερη αξία για μας ως τοπική κοινωνία: να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα για να προλάβουμε μην χάσουμε έργα ως Δήμος ή οι ανθρώπινες ζωές;;;

Ας δούμε τα γεγονότα διαδοχικά: Ο Δήμος Αρταίων επέλεξε το 1ο Δημοτικό Σχολείο στο κέντρο ακριβώς της Άρτας για να υλοποιήσει το έργο γεωθερμίας. Ένα σχολείο παλιό, ακριβώς στο κέντρο της πόλης. 

Ο Διευθυντής του σχολείου από την πρώτη στιγμή εξέφρασε τις αντιρρήσεις του και δήλωνε κάθετα ότι όσο είναι διευθυντής δεν θα επιτρέψει να γίνουν εργασίες εν ώρα μαθημάτων, που παιδιά βρίσκονται στο χώρο. 

Μέσα από συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αρταίων, ο Δήμαρχος απάντησε ότι εάν δεν επιτραπεί να γίνει το έργο, τότε λοιπόν ας φέρει ο Διευθυντής του σχολείου την ευθύνη απέναντι στην τοπική κοινωνία ότι τελικά δεν θα υλοποιούταν το έργο.

Οι συνεχείς πιέσεις αυξάνονταν πάνω στο Διευθυντή και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας, που ήθελαν να προστατέψουν τους μαθητές αλλά και να παρέχουν ηρεμία στους γονείς ότι τα παιδιά τους είναι ασφαλή. 

Οι συζητήσεις τραβούν καιρό, με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων να συγκεντρώνεται έξω από το σχολείο και να διαμαρτύρεται. Ο Δήμος την ίδια ώρα έδινε διαβεβαιώσεις στο Διευθυντή ότι το έργο θα είχε υλοποιηθεί μέχρι το Πάσχα, σε λίγους δηλαδή μήνες από τα Χριστούγεννα που ξεκίνησαν οι διαμαρτυρίες. 

Και φυσικά η απάντηση που λαμβάναμε όλο το προηγούμενο διάστημα από το Δήμο Αρταίων είναι ότι τηρούνταν όλα τα μέτρα ασφαλείας και όλα τα προβλεπόμενα, και σας ρωτώ: μια ανάλογη διαβεβαίωση δεν είχε δώσει ο Δήμος Σερρών και για το σχολείο στις Σέρρες; Φυσικά και ναι… Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι κανείς, μα ΚΑΝΕΙΣ στον κόσμο δεν μπορεί να εξαλείψει την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους σε κανένα έργο, κανείς… Κανείς δήμαρχος, καμιά δημοτική αρχή, κανένας εργολάβος. 

Οπότε η φράση “έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας” δεν είναι ποτέ απόλυτη, αλλά πάντα αφήνει ανοιχτό ένα παραθυράκι λάθους και το τραγικό συμβάν στις Σέρρες το επιβεβαίωσε για ακόμη μια φορά! Τι κάνουμε λοιπόν; Ποια είναι η λύση; Η λύση είναι η ΠΡΟΒΛΕΨΗ. 

Προβλέπουμε όλους τους πιθανούς κινδύνους και δεν σκεφτόμαστε “ααα εμάς δεν θα μας βρει το κακό”, αλλά προβλέπουμε πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε τους γύρω μας αν τελικά μας βρει το κακό… Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, τόσο στις Σέρρες όσο και στην Άρτα, η λύση και η πρόβλεψη ήταν μία: Να μην γίνονται εργασίες εν ώρα σχολικών ωρών, την ώρα που μαθητές βρίσκονται στο χώρο. Στις Σέρρες δεν τηρήθηκε. Αλλά ούτε στην Άρτα τηρήθηκε!

Κι ενώ αρχικά ο Δήμος έλεγε ότι οι εργασίες θα γίνονται άλλες ώρες πέραν των σχολικών, τελικά η πραγματικότητα έδειξε ότι αυτό δεν τηρήθηκε, αφού δεν έβγαινε το χρονοδιάγραμμα…! 

Και ξαφνικά το εργοτάξιο ενός έργου δώδεκα γεωτρήσεων που στήθηκε στο κέντρο της αυλής του σχολείου, αντί για λίγους μήνες όπως ήταν οι αρχικές διαβεβαιώσεις των αρμόδιων φορέων, κατέληξε να “διακοσμεί” την αυλή του σχολείου για περίπου ένα χρόνο! Κι αυτό γιατί… δεν υπήρχε πρόβλεψη. 

Και αναρωτιέται ο κοινός νους: πώς γίνεται να μην υπήρχε πρόβλεψη για καθυστερήσεις και απρόοπτα από ανθρώπους που δηλώνουν αρμόδιοι;

Ξαφνικά λοιπόν μαθαίνουμε ότι το έργο θα καθυστερήσει κι άλλους μήνες, γιατί έπρεπε να μπει και η αρχαιολογία στο χώρο, λες και Κανείς από το Δήμο Αρταίων δεν ήξερε ότι το κέντρο της Άρτας είναι γεμάτο αρχαία στο υπέδαφος λόγω της Αρχαίας Αμβρακίας; Επέλεξαν ένα σχολείο ακριβώς στο κέντρο της πόλης και πίστευαν ότι η αρχαιολογία δεν θα μπει να κάνει κι αυτή τη δουλειά της; 

Μετά μαθαίνουμε ότι εργασίες θα τραβήξουν κι άλλο λόγω των πολλών βροχοπτώσεων στην Άρτα τον περασμένο χειμώνα… Λες και κανείς σε αυτή την πόλη δεν γνωρίζει ότι αν ξεκινήσει να βρέχει στην Άρτα, ξεχνάει να σταματήσει… Μετά ο εργολάβος βρήκε προβλήματα στο υπέδαφος. 

Γιατί είχε γίνει μελέτη υπεδάφους; Όχι δεν είχε γίνει, όπως μας αποκάλυψε και ο Διευθυντής του σχολείου. Και εν ολίγοις, η πίεση πέρασε πάλι στο Διευθυντή του σχολείου, που έψαχνε να βρει λύση μαζί με τη Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Άρτας, με έγγραφα να στέλνονται στο Δήμο Αρταίων, επισημαίνοντας τα προβλήματα και ζητώντας σωστούς χειρισμούς από πλευράς Δήμου. 

Και ποια ήταν τα προβλήματα; Το 1ο Δημοτικό σχολείο δεν έχει διπλά παράθυρα όπως αρκετά νέα σχολεία, αλλά μονά, απλά παράθυρα, τα οποία έτριζαν και δονούνταν από τον θόρυβο των τρυπανιών, μιλάμε για ένα έργο δώδεκα γεωτρήσεων που ο θόρυβος ήταν τόσο εκκωφαντικός ώστε ενοχλούσε τους γείτονες των διπλανών πολυκατοικιών! 

Ποιος λοιπόν μπορούσε να διασφαλίσει ότι δεν θα έσπαγε από το θόρυβο ένα παράθυρο και δεν θα τραυμάτιζε κάποιον μαθητή; Ποιος μπορούσε να διασφαλίσει ότι κάποιο παιδί όλους αυτούς τους μήνες δεν θα έπεφτε πάνω στις λαμαρίνες, στους τσίγκους και να τραυματιστεί; Και εν τέλει, σε ένα τέτοιο μεγάλο έργο -με τον ίδιο τον εργολάβο να έχει δηλώσει στο Διευθυντή του σχολείου ότι ανοίγοντας το έδαφος έπεφτε σε “άγνωστα νερά”, καθώς δεν ήξερε τί θα συναντήσει από κάτω, ποια προβλήματα και το μέγεθος αυτών - πώς λοιπόν μπορούσε να υπάρχει απόλυτη σιγουριά ότι κάτι απρόοπτο δεν θα συμβεί θέτοντας σε κίνδυνο τους μαθητές στο χώρο; Η πόρτα του σχολείου και οι τουαλέτες είναι δίπλα στο εργοτάξιο!

Τα υπόλοιπα καλύτερα να μας τα πει ο ίδιος ο Διευθυντής του σχολείου, Ηλίας Μαλαμής, με τον οποίο επικοινωνήσαμε με αφορμή το τραγικό συμβάν στις Σέρρες, όπου η ανευθυνότητα κάποιων στοίχισε τη ζωή σε έναν μικρό μαθητή που δεν πρόλαβε να χαρεί τη ζωή! “Το έργο όπως μίλησα με τον ίδιο τον εργολάβο βαίνει προς το τέλος. 

Απ’ ότι μας είπε ο ίδιος, έχει ολοκληρώσει το έργο της γεωθερμίας, μένουν κάποιες συνδέσεις με τον καυστήρα και η αποκατάσταση του χώρου”, δήλωσε ο κ. Μαλαμής. 

Όσον αφορά τις εργασίες που γίνονταν όλο αυτό το διάστημα, ο κ. Μαλαμής μας δήλωσε ότι οι εργασίες γίνονταν δυστυχώς και την ώρα που οι μαθητές ήταν στο ολοήμερο, αφού μετά τις έντονες αρχικές αντιδράσεις του, απαγορεύτηκε να γίνονται εργασίες την ώρα του κανονικού σχολικού ωραρίου, όμως αποφασίστηκε από ΑΛΛΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ να γίνονται από την 1.15 και μετά, κάτι με το οποίο ο ίδιος δεν ήταν πάλι ικανοποιημένος, αφού εκείνη την ώρα υπάρχουν παιδιά στο ολοήμερο. 

“Οι εργασίες γίνονταν από την 1.15 και μετά, αφού το γεωτρύπανο ήταν πολύ θορυβώδες και είχαμε πολλά καυσαέρια…”. 

Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε όμως ότι ο εκκωφαντικός θόρυβος ήταν επικίνδυνος για τα παιδιά που παρέμεναν στο σχολείο, αφού όπως προαναφέραμε, τα τζάμια του σχολείου έτριζαν και δονούνταν μιας που είναι μονά. “Ναι, κάποιες απλές συνδέσεις υδραυλικών που δεν ήταν θορυβώδεις, αυτές έγιναν και πρωινές ώρες μέσα στο εργοτάξιο χωρίς να μας προκαλεί κάποιο πρόβλημα. 

Οι εσωτερικές εργασίες μέσα στο σχολείο μας έγιναν όλες όταν το σχολείο ήταν ολοκληρωτικά κενό χωρίς μαθητές, δηλαδή τα σαββατοκύριακα. 

Προσπαθήσαμε να υπάρχει ασφάλεια για τους μαθητές, ωστόσο, βλέποντας το περιστατικό στις Σέρρες, ΠΟΤΕ δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ανθρώπινο λάθος κρίνοντας από το συμβάν στις Σέρρες!” μας δήλωσε.

Με αφορμή τις ευθύνες που επιρρίπτονται τώρα στο Διευθυντή του σχολείου στις Σέρρες σχετικά με το γιατί επέτρεψε να μπει ο ηλεκτρολόγος στο σχολείο και να κάνει εργασίες την ώρα που παιδιά ήταν εκεί, ρωτήσαμε τον κ. Μαλαμή εάν αισθάνεται ότι φέρει κι ο ίδιος ευθύνη που τελικά επέτρεψε να γίνεται το έργο την ώρα που μαθητές βρίσκονταν στο σχολείο. 

Ο ίδιος απάντησε “Ο διευθυντής κάθε σχολείου είναι ο “αποδιοπομπαίος τράγος” για ό,τι κι αν συμβεί σε αυτό πέφτει πρώτα η ευθύνη, εγώ προσωπικά έχω ανταλλάξει έγγραφα με τους αρμόδιους φορείς για το έργο γεωθερμίας, όμως δεν εισακούστηκα, ωστόσο για να λέμε τα πράγματα όπως έχουν, όταν ως σχολείο ζητάμε έναν τεχνίτη, που ανήκει στο δήμο, πότε θα έρθει να επιδιορθώσει βλάβες το Σάββατο ή την Κυριακή; 

Θα έρθει στη βάρδιά του, στο ωράριό του. Και τώρα περιμένω έναν ξυλουργό του δήμου, εν ώρα σχολικών ωρών θα έρθει…” Βέβαια, αξίζει να τονίσουμε ότι οι εργολαβίες είναι ιδιωτών, οπότε οι εργασίες μπορούν να γίνονται και άλλες ώρες πέραν του τυπικού καθιερωμένου ωραρίου… Και φυσικά η ασφάλεια των μαθητών θα έπρεπε από όλους τους αρμόδιους φορείς να μπαίνει σε πρώτο πλάνο! 

Ωστόσο, ο κ. Μαλαμής ανέφερε κι άλλες αλήθειες: “Δεν είχε γίνει κάποια μελέτη του υπεδάφους, με αποτέλεσμα να έχουν εμφανιστεί και απρόβλεπτα με τις γεωτρήσεις εκεί. Κι ο εργολάβος, όπως μου έλεγε, συνάντησε πάρα πολλά προβλήματα με το υπέδαφος, προβλήματα που πήγαν τις εργασίες πολύ πίσω… 

Όταν λοιπόν ως Διευθυντής έχω στην αυλή του σχολείου μου μια τεράστια πισίνα ανοιχτή, τί λες τότε, σταματήστε τις εργασίες και καθυστερήστε κι άλλο λόγω σχολικού ωραρίου ή άντε κάντε όσο πιο γρήγορα μπορείτε να φύγετε από εδώ; Είναι πολύ δύσκολη η απόφαση, δεν μπορούσα εγώ να την πάρω μόνος μου…”, εννοώντας ότι τη δεδομένη στιγμή υπήρχαν και οι πιέσεις από το Δήμο Αρταίων να μην χαθεί κι άλλος χρόνος λόγω καθυστερήσεων. 

Πάντως, κλείνοντας τη συνομιλία αυτή, ο κ. Μαλαμής επεσήμανε ότι δεδομένων των τραγικών εξελίξεων, ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ να γίνουν οι δοκιμές την ώρα που θα βρίσκονται παιδιά, μαθητές στο χώρο, ούτε ακόμη και κατά τη διάρκεια του ολοήμερου, “Δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσω να γίνουν οι δοκιμές εν ώρα σχολείου, γιατί οι δοκιμές δεν μπορούμε να ξέρουμε τί αποτέλεσμα θα έχουν!”.

Και φτάνουμε λοιπόν στο εξής ερώτημα: τελικά πρέπει πρώτα να γίνει το κακό, να χαθεί μια ανθρώπινη ζωή, για να διδαχτούμε από αυτό; Διότι, για να είμαστε ειλικρινείς, εάν δεν συνέβαινε ο θάνατος του 11χρονου μαθητή, οι δοκιμές και στο σχολείο της Άρτας μπορεί να γίνονταν, όπως γίνονταν και οι εργασίες, με τους μαθητές δίπλα, όπως στο σχολείο των Σερρών… 

Κι αν τελικά η “κακιά ώρα” χτυπούσε το δικό μας σχολείο και τους μαθητές του δικού μας ολοήμερου; Μοιάζει εφιαλτικό… μόνο που το γράφω. Και τελικά, επανερχόμαστε λοιπόν στην αρχική ερώτηση: τί έχει περισσότερη αξία για μας ως τοπική κοινωνία: να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα για να προλάβουμε μην χάσουμε έργα ως Δήμος ή οι ανθρώπινες ζωές;;; Τα συμπεράσματα … δικά σας!

epirusblog.gr
5 of 5
Άρτα: Διευθυντής 1ου Δημ. Σχολείου Άρτας «Δεν θα επιτρέψω να γίνουν οι δοκιμές στο έργο γεωθερμίας με τους μαθητές μέσα στο σχολείο!»
epirusblog.gr
5 of 5
Αρτα 3750972934315575945
item