Γιάννενα: Μελετημένα βήματα για επιστροφή της ελεγχόμενης στάθμευσης

Την εφαρμογή ενός νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης δρομολογεί η δημοτική αρχή, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει την ολοήμερη κατάληψη των θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, να μειώσει τις κυκλοφοριακές ροές προς το κέντρο και να αλλάξει γενικότερα τα κυκλοφοριακά δεδομένα στον αστικό ιστό.

Η αρχή γίνεται με την παραλαβή της μελέτης,  που είχε αναθέσει ο Δήμος Ιωαννιτών σε εξειδικευμένη εταιρεία, από την Οικονομική Επιτροπή στη συνεδρίαση της ερχόμενης Τρίτης και θα ακολουθήσει συζήτηση στην Επιτροπή Κυκλοφοριακών Θεμάτων. 

Τα επόμενα βήματα θα είναι η συζήτηση στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και στο δημοτικό συμβούλιο, το οποίο και θα λάβει τις τελικές αποφάσεις. 

Αποφάσεις που δε θα αφορούν μόνο τον καθορισμό των ζωνών και την τιμολογιακή πολιτική, αλλά και τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. 

Αν δηλαδή η υλοποίηση του συστήματος και η λειτουργία θα γίνει από τον Δήμο με τις υπηρεσίες του, αν θα ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα ή αν θα υπάρξει κάποιο μεικτό μοντέλο, με την κάθε λύση να παρουσιάζει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Ο Η.Α. εξασφάλισε κατ’ αποκλειστικότητα και παρουσιάζει την πρόταση των μελετητών, που αφορά ένα σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης τεσσάρων συνολικά ζωνών, αν και στην ουσία πρόκειται για τρεις ζώνες, καθώς η Ζώνη Δ’ αφορά την περιοχή εντός των τειχών του Κάστρου, όπου επιτρέπεται μόνο η στάθμευση των οχημάτων των κατοίκων χωρίς κάποια οικονομικής επιβάρυνση ή χρονικό περιορισμό.

Ζώνη Α: Στα τμήματα εντός της Ζώνης Α (συνολικής επιφάνειας 389.03 στρέμματα) εφαρμόζεται μεικτό σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με προτεραιότητα στους επισκέπτες. 

Η Ζώνη Α βρίσκεται στην «καρδιά» της πόλης και περιλαμβάνει οικοδομικά τετράγωνα πέριξ της οδού Αβέρωφ, όπου συγκεντρώνονται αρκετές εμπορικές χρήσεις καθώς και υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να καταγράφεται και αυξημένη ζήτηση για στάθμευση. 

Σε αυτή τη ζώνη υπάρχουν συνολικά 582 καταμετρημένες θέσεις, εκ των οποίων οι 97 αφορούν ειδικές θέσεις (ΑμεΑ, θέσεις φορτοεκφόρτωσης κλπ.). 

Από τις εναπομείνασες 485 θέσεις, το 70% (δηλαδή 340 θέσεις) αποδίδεται της επισκέπτες, που θα μπορούν να σταθμεύσουν επί πληρωμή βάσει τιμολογιακής πολιτικής με τα πρώτα 30 λεπτά να είναι δωρεάν για όλους. 

Με την επιλογή αυτή μπορούν να εξυπηρετηθούν εύκολα δραστηριότητες που απαιτούν στάθμευση για πολύ λίγο χρονικό διάστημα (πχ αγορές, σύντομες επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.ά.). Επιπρόσθετα, η μέγιστη χρονική διάρκεια στάθμευσης ορίζεται στις 3 ώρες. 

Μέσα από αυτόν τον περιορισμό εκτιμάται πως θα επιτευχθεί μία δίκαιη χρήση της ζώνης για όλους, καθώς δεν μπορεί ένα όχημα να βρίσκεται συνεχώς σταθμευμένο στις οδούς ή στους χώρους στάθμευσης της περιοχής. 

Η ζώνη για τους επισκέπτες θα λειτουργεί καθημερινά εντός του χρονικού διαστήματος 09:00 – 21:00 πλην Κυριακές και αργίες, που θα επιτρέπεται ελεύθερα η στάθμευση. 

Στις υπόλοιπες 145 θέσεις, οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής θα μπορούν να σταθμεύσουν τα οχήματα τους ελεύθερα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, έχοντας προμηθευτεί ειδική κάρτα – άδεια από τον Δήμο.

Ενδεικτικά, εντός της Ζώνης Α, δηλαδή του «κεντρικού πυρήνα», είναι οι οδοί 25ης Μαρτίου, Αβέρωφ, Αγίας Μαρίνας, Αλεξίου, Αν. Κομνηνής, τμήμα της Δωδώνης, Γαριβάλδη, Εθνικής Αντιστάσεως, Θεοδωρίδη, Μετσόβου, Μητροπόλεως, Μπιζανίου (αρχή),  Σπύρου, Ελ. Βενιζέλου, Ιατρίδου, Καραμανλή, Κάτσαρη, Κατσιμήτρου, Κουντουριώτου, Χαρ. Τρικούπη, Παρασκευοπούλου, Τσιρογιάννη και Πυρσινέλλα. 

Στη ζώνη Α συναντώνται έξι χώροι στάθμευσης, με συνολική χωρητικότητα 1000 θέσεις, εκ των οποίων οι πέντε είναι ιδιωτικοί και ένας δημοτικός (265 θέσεις). Σε αυτούς τους χώρους δε θα υπάρχει μέγιστη επιτρεπόμενη ώρα στάθμευσης.

Ζώνη Β: Στα τμήματα εντός της Ζώνης Β (συνολικής επιφάνειας 945.89 στρέμματα) εφαρμόζεται επίσης μεικτό σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με προτεραιότητα στους επισκέπτες αλλά σε μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τη Ζώνη Α. 

Η Ζώνη Β περιβάλει τη Ζώνη Α και περιλαμβάνει οικοδομικά τετράγωνα στα οποία παρατηρήθηκαν σημαντικές εναλλαγές στάθμευσης. Επίσης είναι ζώνη που χαρακτηρίζεται τόσο από κατοικία αλλά και από εμπορικές ή άλλες σημαντικές χρήσεις. 

Σε αυτή τη ζώνη υπάρχουν συνολικά 2931 καταμετρημένες θέσεις, εκ των οποίων οι 147 αφορούν ειδικές θέσεις. Από τις εναπομείνασες 2.784, το 60% των θέσεων (δηλαδή 1670 θέσεις) αποδίδεται στους επισκέπτες, που θα μπορούν να σταθμεύσουν επί πληρωμή βάσει τιμολογιακής πολιτικής με τα πρώτα 60 λεπτά να είναι δωρεάν εδώ. 

Η μεγαλύτερη ευελιξία για δραστηριότητες που απαιτούν στάθμευση λιγότερο από μία ώρα έχει να κάνει με το ότι η πίεση για στάθμευση είναι μικρότερη σε σχέση με την Ζώνη Α. 

Η μέγιστη χρονική διάρκεια στάθμευσης ορίζεται στις 6 ώρες. Επομένως, προκύπτει πως μπορούν να εξυπηρετηθούν δραστηριότητες που απαιτούν μεγαλύτερο χρόνο στάθμευσης αυτοκινήτου συγκριτικά με την προηγούμενη ζώνη (πχ επισκέψεις σε σπίτι, αγορές, αναψυχή, κτλ.). 

Το σύστημα λειτουργεί καθημερινά εντός του χρονικού διαστήματος 09:00 – 21:00 εκτός από Κυριακές και αργίες, που η στάθμευση είναι ελεύθερη. 

Στις υπόλοιπες 1114 θέσεις, οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής θα μπορούν να σταθμεύσουν τα οχήματα τους ελεύθερα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ενδεικτικά στη Ζώνη Β΄περιλαμβάνονται οι οδοί Σόλωνος, Πουλίτσα, Θαρύπα, Ζωσιμαδών, Δοσίου, Νεοφ. Δούκα, Σακελαρίου, Ασωπίου, Αρχ. Μακαρίου, Μπελογιάννη, Καραϊσκάκη, Βαλαωρίτου, Πουκεβίλ, Φιλικής Εταιρείας, Παπανδρέου, Λ. Ακρίτα, Αγ. Νικολάου, Ρήγα Φεραίου, Σίνα, Δαγκλή, Κοραή, Μ. Μπότσαρη, Ν. Μπότσαρη, Σταδίου, Τζαβέλα, Πουτέτση, Μιχ. Αγγέλου, Χρηστοβασίλη, Γερακάρη, Κ. Παλαμά, Χατζή Πελερέν, Δωδώνης, Χρ. Πάτση, Αράπη, Καλιάφα, Ναπ. Ζέρβα, Μολοσσών, Ρώμα, Αιακιδών, Μπιζανίου, ΚΑ’ Φεβρουαρίου, Κουγκίου, Θαρύπα, Σικελιανού, Κάλβου, Κύργιου, Γκραμπάλας, Λεωφ. Κατσάρη, Διον. Φιλοσόφου.

Στη Ζώνη Β συναντώνται εννέα χώροι στάθμευσης, με συνολική χωρητικότητα 796 θέσεις, εκ των οποίων οι επτά είναι ιδιωτικοί και δύο δημοτικοί (250 θέσεις, 180 και 70 αντίστοιχα).

Ζώνη Γ: Στα τμήματα εντός της Ζώνης Γ, που είναι και η μεγαλύτερη σε έκταση (συνολικής επιφάνειας 2289.78 στρέμματα), προτιμάται και πάλι μεικτό σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με προτεραιότητα ωστόσο στους κατοίκους των αντίστοιχων περιοχών περιμετρικά του κέντρου της πόλης.

Σε αυτή τη ζώνη υπάρχουν συνολικά 2.961 καταμετρημένες θέσεις (βάσεις απογραφών στάθμευσης), εκ των οποίων οι 51 αφορούν ειδικές θέσεις. 

Από τις εναπομείνασες 2910, μόνο το 30% των θέσεων (δηλαδή 873 θέσεις) αποδίδεται στους επισκέπτες, που θα μπορούν να σταθμεύσουν επί πληρωμή βάσει τιμολογιακής πολιτικής με τα πρώτα 60 λεπτά να είναι δωρεάν και εδώ. 

Η μέγιστη χρονική διάρκεια στάθμευσης ορίζεται στις 24 ώρες, καθώς από τις καταγραφές φάνηκε πως η εν λόγω περιοχή δεν έχει μεγάλη ζητήματα πίεσης λόγω έντονης ζήτησης. 

Το σύστημα στη συγκεκριμένη ζώνη θα λειτουργεί για όλο τον χρόνο, χωρίς χρονικούς περιορισμούς ή εξαιρέσεις. Όσον αφορά στις υπόλοιπες 2038 θέσεις, οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής θα μπορούν να σταθμεύσουν τα οχήματα τους ελεύθερα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Στη Ζώνη Γ’ συναντώνται έξι χώροι στάθμευσης, με συνολική χωρητικότητα 304 θέσεις, εκ των οποίων οι τέσσερις είναι ιδιωτικοί και δύο δημοτικοί (110 θέσεις, 65 και 45 αντίστοιχα). 

Πολιτική τιμολόγησης της στάθμευσης

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η πρόταση των μελετητών για την πολιτική τιμολόγησης, η οποία έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα εργαλείο για τη δίκαιη χρήση του χώρου απ’ όλους με αποτροπή της μακροχρόνιας στάθμευσης και όχι  τη δημιουργία εσόδων για τον Δήμο.

Η συνολική πολιτική στάθμευσης ανά ζώνη προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής:

Ζώνη Α’ (μεικτό σύστημα σταθερής και κλιμακωτής χρέωσης)

Έως 30 λεπτά Δωρεάν

Έως 1 ώρα 1 €

1 έως 2 ώρες 2€

2 έως 3 ώρες 4€

Ζώνη Β’ (μεικτό σύστημα σταθερής και κλιμακωτής χρέωσης):

Έως 1 ώρα Δωρεάν

1 έως 2 ώρες 1 €

2 έως 3 ώρες 2€

3 έως 4 ώρες 4€

4 έως 5 ώρες 6€

5 έως 6 ώρες 8€

Ζώνη Γ’ (σύστημα σταθερής χρέωσης)

Η πρώτη ώρα θα είναι δωρεάν και εν συνεχεία κάθε ώρα θα χρεώνει τον χρήστη κατά 1 ευρώ, εκκινώντας από την ίδια τιμή. 

Δηλαδή, 1 έως 2 ώρες χρέωση 1 ευρώ, 2 έως 3 ώρες χρέωση 2 ευρώ κ.ο.κ, έως ότου να ολοκληρωθούν οι 24 ώρες που αποτελούν και τη μέγιστη δυνατή διάρκεια συνεχούς στάθμευσης.

Δημοτικοί χώροι στάθμευσης

Διάρκεια                                         Ζώνη Α                                 Ζώνη Β                                          Ζώνη Γ

Έως 30 λεπτά                               Δωρεάν                                Δωρεάν                                         Δωρεάν

Έως 1 ώρα                                        1€                                      Δωρεάν                                         Δωρεάν

1 έως 2 ώρες                                     2€                                          1€                                                 0.5€

2 έως 3 ώρες                                     3€                                          2€                                                 1€

> 3 ώρες                                         1€ / ώρα                      2€ + 0.5€/επιπλέον ώρα       1€ + 0.5€/επιπλέον ώρα

Η στάθμευση θα είναι δωρεάν για τους μόνιμους κατοίκους εντός της περιοχής εφαρμογής του συστήματος.  


Δωρεάν προτείνεται να σταθμεύουν και τα άτομα με αναπηρία τόσο στις ειδικές θέσεις, όσο και στις θέσεις επισκεπτών, ενώ, σύμφωνα με τη νομοθεσία, δωρεάν θα σταθμεύουν στις θέσεις επισκεπτών τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα ηλεκτρικά υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ.


Πηγή: agon.gr

epirusblog.gr
5 of 5
Γιάννενα: Μελετημένα βήματα για επιστροφή της ελεγχόμενης στάθμευσης
epirusblog.gr
5 of 5
Ιωάννινα 6970177106904594640
item