Γιάννενα: Ποδηλατόδρομοι - Ποια είναι η εικόνα σήμερα στα Γιάννενα Γιάννενα: Ποδηλατόδρομοι - Ποια είναι η εικόνα σήμερα στα Γιάννενα | Epirusblog.gr | Ιωάννινα Ήπειρος Ελλάδα

Γιάννενα: Ποδηλατόδρομοι - Ποια είναι η εικόνα σήμερα στα Γιάννενα

Υπήρξε ποτέ καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης των ποδηλατοδρόμων και προτάσεις; O Πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Ποδηλάτου Ιωαννίνων με επιστολή του στο παρελθόν είχε κάνει τις εξής επισημάνσεις:

Στα Ιωάννινα υπάρχουν τέσσερις ποδηλατοδρόμοι, μεμονωμένοι, που δεν συνδέονται μεταξύ τους. Ο υφιστάμενος παραλίμνιος ποδηλατοδρόμος καταλαμβάνεται συχνά από πεζούς, αλλά και μαμάδες με καροτσάκια (φωτό). 

Κυκλοφορούν πολλά αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης και υπάρχει μόνιμο μποτιλιάρισμα. Τα αστικά λεωφορεία σταματούν στη μέση του δρόμου για επιβίβαση - αποβίβαση, διότι οι περισσότερες στάσεις του αστικού ΚΤΕΛ είναι κατειλημμένες από παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Στα Ιωάννινα υπάρχει μια μόνο λεωφορειολωρίδα, την οποία παραβιάζουν με τη ανοχή της Τροχαίας, οι περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων. 

Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω είχαν κατατεθεί οι ακόλουθες προτάσεις:
- Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων και ποδηλατολωρίδων, ενημέρωση με αυστηρή επιτήρηση και τσουχτερά πρόστιμα, ώστε να μη καταλαμβάνονται από παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
- Υπάρχουν δρόμοι με πολύ φαρδιά πεζοδρόμια, στους οποίους μπορεί να γίνει ποδηλατοδρόμος. Άλλοι δρόμοι ενδείκνυνται για ποδηλατολωρίδες στο επίπεδο του οδοστρώματος. Χάραξη (βαφή) ποδηλατολωρίδων στους πεζοδρομημένους δρόμους. Άσφαλτος καλής ποιότητας.
- Σύνδεση του κέντρου της πόλης με το Μώλο και του κέντρου της πόλης με το Πανεπιστήμιο, όπως και πρόσβαση στο κέντρο της πόλης από Βορρά και από Νότο. Έξοδος από το κέντρο της πόλης προς Βορρά και Νότο. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων που να συνδέει Λύκεια, Γυμνάσια και Δημοτικά Σχολεία.
- Σύνδεση των Οικισμών Περάματος, Ελεούσας, Βουνοπλαγιάς, Σταυρακίου, Πεδινής, Μπιζανίου, Νεοκαισάρειας, Κουτσελιού και Κατσικά με το κέντρο της πόλης των Ιωαννίνων.
- Ποδηλατοδρόμος περιμετρικά της λίμνης Παμβώτιδας. (Ήδη έχει εγκριθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου η ολοκλήρωση του ποδηλατοδρόμου περιμετρικά της λίμνης. Αυτός είναι πολύ σημαντικός για τη λίμνη, όμως δεν αναπληρώνει το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που έχει ανάγκη η πόλη των Ιωαννίνων και το λεκανοπέδιο γενικότερα.)

Δυστυχώς μέχρι σήμερα, αναμένουμε ακόμη και τα πιο απλά από τα παραπάνω που προτάθηκαν να υλοποιηθούν...

Πρωτοβουλίες από τους Δήμους της Ελλάδας
Μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία, με στόχο να επαναθέσει τα όρια της κανονικότητας για τη ζωή στις πόλεις, πήρε μετά το τέλος της 1ου lockdown η ΚΕΔΕ. 

Πρόκειται για την πρωτοβουλία «6 για έξω», δηλαδή 6 δράσεις για να ξαναγίνουν οι πόλεις μας ανθρώπινες, με σκοπό να εισάγουν το ποδήλατο και την πεζοδρόμηση ξανά στο επίκεντρο των πόλεων. 

Αφορμή για την πρωτοβουλία στάθηκε η εικόνα των πόλεων με τους άδειους δρόμους στο διάστημα της καραντίνας. Οι 6 αυτές δράσεις ήταν:
1. Τοπικές ψηφοφορίες για προτάσεις βιώσιμων αναπλάσεων
2. Τουλάχιστον μία πεζοδρόμηση ή δημιουργία ποδηλατοδρόμου στους Δήμους που θα συμμετέχουν, για ελάχιστο διάστημα 6 μηνών
3. Δημιουργία μιας βόλτας ή ποδηλατικής διαδρομής μήκους 13.033 μέτρων (με αφορμή τον αριθμό 13033 που στέλναμε sms, για να τιμήσουμε τους συνανθρώπους μας που έχασαν τη μάχη της ζωής από τον κορωνοϊό.)
4. Διοργάνωση Ποδηλατάδας την παραμονή της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος
5. Ανάληψη μέτρων από πλευράς Δήμων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στα ποδήλατα και την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών ποδηλάτων από τους πολίτες
6. Τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων, σε όλους τους Δήμους.

Η υλοποίηση περιλάμβανε τρία επίπεδα: Οι Δήμοι που θα συμμετείχαν στην πρωτοβουλία, θα πρότειναν 6 χώρους που θα μπορούν για 6 μήνες αρχικά να πεζοδρομήσουν ή να μετατρέψουν σε ποδηλατοδρόμους. 

Στέλνοντας ο πολίτης μήνυμα Β6 σε έναν πενταψήφιο αριθμό, θα μπορούσε να συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση και θα ψήφιζε για την πόλη του, ποιον από αυτούς τους δρόμους προτείνει την αλλαγή χρήσης του. 

Ο κάθε Δήμος θα δεσμευόταν ότι για 6 τουλάχιστον μήνες, θα δοκίμαζε να πεζοδρομήσει με προσωρινά μέτρα το δρόμο που θα επέλεγαν οι πολίτες του.

Ποίες από αυτές τις δράσεις έλαβαν χώρα, μέχρι σήμερα στο Δήμο Ιωαννιτών; Ελάχιστες και χωρίς να γνωστοποιηθούν στους πολίτες με τέτοιο τρόπο ώστε να συμμετάσχουν στη διαδικασία.

Κυβερνητικά κίνητρα για το ποδήλατο
Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης μέσω του ΥΠΕΝ να δημιουργήσει το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”, που σχεδιάστηκε και ολοκληρώθηκε υποδειγματικά μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση. 

Ο καταναλωτής θα μπορεί να εισπράξει το 40% της αξίας ενός ποδηλάτου με ηλεκτρική υποβοήθηση που θα αγοράσει. 

Το ηλεκτρικό ποδήλατο αποτελεί την απάντηση σε όλους τους προβληματισμούς που σχετίζονται με το πόσο μεγάλη είναι η διαδρομή που πρέπει να διανυθεί και πόσο κουραστική καταντά από τις υψομετρικές διαφορές. 

Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε ακόμη περισσότερους να χρησιμοποιήσουν τους δύο τροχούς, αφού τα μεγαλύτερα προβλήματα για την επιλογή του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης στις ελληνικές πόλεις και στα Ιωάννινα, είναι η μορφολογία του εδάφους και η απόσταση. 

Τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση λύνουν το ζήτημα της ανηφόρας και εξυπηρετούν στη διατήρηση μιας μέσης ωριαίας ταχύτητας.

Στρατηγική και προτάσεις προς το Δήμο Ιωαννιτών για την προώθηση του ποδηλάτου
- Το πρώτο σημαντικό βήμα είναι να συνειδητοποιήσει η Δημοτική Αρχή, το μεγάλο ενδιαφέρον των πολιτών για το ποδήλατο και την αναγκαιότητα υποδομών στα Ιωάννινα και να προχωρήσει στη δημιουργία τους άμεσα.

Η εκπόνηση ενός master plan για το ποδήλατο που θα συνυπολόγιζε και τις δυνητικές αναπλάσεις περιοχών της πόλης (όπως για παράδειγμα του παραλίμνιου μετώπου, του πάρκου Πυρσινέλλα κλπ.) κρίνεται σκόπιμη, ωστόσο επειδή η ολοκλήρωση τέτοιων μελετών είναι χρονοβόρα, απαιτούνται πιο άμεσες και πρακτικές λύσεις, που να μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς καθυστερήσεις, οι οποίες θα ληφθούν υπόψη από το master plan. 

Άλλωστε οι χρήστες ποδηλάτων σε πρώτη φάση, δεν χρειάζονται “φαραωνικά” έργα αλλά απλές πρακτικές λύσεις.

2 Όταν μια Δημοτική Αρχή αποφασίσει να εντάξει το ποδήλατο στην πόλη, σημαίνει ότι έχει κατανοήσει τα προβλήματα και ότι παράλληλα με το ποδήλατο είναι έτοιμη να αλλάξει πολλά από εκείνα που τραυματίζουν την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον της πόλης. 

Η ένταξη του ποδηλάτου στην αστική πραγματικότητα αποτελεί προϋπόθεση αλλά και ευκαιρία για ριζικές συγκοινωνιακές αλλαγές, όπως για παράδειγμα: οι πεζοδρομήσεις, οι μονοδρομήσεις αμφίδρομων, οι αντιδρομήσεις μονόδρομων, οι αλλαγές στην ιεράρχηση δρόμων, µε κατά κανόνα την συγκοινωνιακή τους υποβάθμιση που θα επιτρέψει την πολεοδομική και αισθητική τους αναβάθμιση, τη δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και τοπικού χαρακτήρα δρόμων.

- Η προοδευτική ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατόδρομων είναι το επόμενο βήμα. Η χάραξη ενός δικτύου ποδηλάτου πρέπει να συνοδεύεται από αναθεώρηση της υφιστάμενης ιεράρχησης του οδικού δικτύου. 

Το ζητούμενο είναι να γεμίσει η πόλη με ποδήλατα και ο οικονομικότερος τρόπος για να επιτευχθεί είναι να αποφύγουμε την κατασκευή ειδικής υποδομής, αλλά να μετατρέψουμε ένα μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. 

Οι δακτύλιοι ήπιας κυκλοφορίας («ζώνες 30») το εξασφαλίζουν. Κάθε δρόμος της πόλης θα πρέπει να είναι φιλόξενος στο ποδήλατο. 

Το δίκτυο θα πρέπει να είναι πυκνό, πλήρες, λειτουργικό, συνεχές, σαφές, ελκυστικό, ασφαλές, άνετο και προσαρμοσμένο στις τοπικές ιδιαιτερότητες. Το ποδήλατο δεν πρέπει να συναντά εμπόδια στην κίνησή του, ούτε να υποχρεώνεται σε λοξοδρομήσεις.

- Τα «Συστήματα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων Ηλεκτρονικής Ενοικίασης» συμβάλλουν σημαντικά προς μια μοντέρνα λειτουργία και εικόνα της πόλης προωθώντας παράλληλα και την τουριστική πολιτική. 

Δυστυχώς στα Ιωάννινα ή χρήση τέτοιων ποδηλάτων είναι ελάχιστη και οι όποιες υποδομές δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια είναι στα όρια της εγκατάλειψης. Είναι αναγκαίο να συντηρηθούν οι παλιές υποδομές, να δημιουργηθούν νέες και να προβληθούν επικοινωνιακά.

- Η ανάπτυξη δικτύου ηλεκτρονικών εφαρμογών για smartphones, που θα επιτρέπει στους ποδηλάτες να επικοινωνούν μεταξύ τους, να γνωστοποιούν στους υπολοίπους τις διαδρομές τους, να πληροφορούνται για τις προτιμώμενες διαδρομές, να έχουν πλούσια και on line πληροφόρηση για την πόλη, είναι ένα σύγχρονο εργαλείο που πρέπει να αξιοποιηθεί.

- Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις και χρηματοδοτήσεις για μικρές βελτιώσεις στο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων δεν αρκούν. Απαιτείται διάρκεια στη ροή χρηματοδότησης για συμπληρωματικά έργα υποδομών, κατασκευών, συντήρησης, βελτίωσης, προβολής και επέκτασης του δικτύου.

Η πρόβλεψη να υπάρχει μόνιμος κωδικός στον δημοτικό προϋπολογισµό για τα έργα που απαιτούνται για το ποδήλατο, είναι μια πρωτοβουλία στο σωστό δρόμο.

- Είναι αναγκαίο ένα ολοκληρωμένο σύστημα στάθμευσης ποδηλάτων στο σύνολο της πόλης που, εκτός των άλλων, θα καθιστά υποχρεωτική τη δημιουργία θέσεων σε δημόσιους χώρους καθώς και σε νέα ιδιωτικά και δημόσια κτήρια, με αυστηρές προδιαγραφές χωρητικότητας και ποιότητας. 

Επίσης ως προς τη στάθμευση στο δρόμο, είναι σκόπιμο να εγκαθίσταται εξοπλισμός σε ένα πυκνό δίκτυο σημείων.

- Ένα από τα λιγότερο κοστοβόρα και πιο αποτελεσματικά έργα, είναι η σήμανση για το ποδήλατο που θα πρέπει να αναπτύσσεται στο σύνολο της πόλης. Στους βασικούς κόμβους του δικτύου ποδηλάτου το δίκτυο σήμανσης μπορεί να συμπληρώνεται µε χάρτες της περιοχής ή και του συνόλου της πόλης.

- Συνεργασία του Δήμου με τα Σχολεία και τους Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, για την ενθάρρυνση των μαθητών στη χρήση ποδηλάτου για τις μετακινήσεις τους προς το σχολείο. 

Η Δημοτική Αρχή έχει τη δυνατότητα να προγραμματίσει μικρά έργα και να εφαρμόσει περιοριστικές πολιτικές για το αυτοκίνητο γύρω από τα σχολεία, ώστε οι διαδρομές προσπέλασης των ποδηλατών να γίνονται πιο ασφαλείς και ελκυστικές.

- Δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασίας του Δήμου με τον Εμπορικό Σύλλογο, για την υποστήριξη της χρήση ποδηλάτου για ψώνια. Η λήψη μέτρων από το Δήμο, για να γίνεται η προσπέλαση του εμπορικού κέντρου ευκολότερα με ποδήλατο παρά με αυτοκίνητο είναι εύκολα εφικτό.

Από όλα τα παραπάνω συμπεραίνει κάνεις ότι υπάρχουν ιδέες, τρόποι, προτάσεις αλλά και τα εργαλεία για να αποκτήσει μια πόλη απαράμιλλου φυσικού κάλλους όπως τα Ιωάννινα, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που τις αξίζει.

Όπως επίσης υπάρχουν και αρκετοί σημαντικοί λόγοι, που επιβάλλουν να επιταχυνθεί η υλοποίηση τους. Ας ευχηθούμε η Δημοτική Αρχή να ενστερνιστεί το παράπονο των καλλιτεχνών που έκαναν το γκράφιτι “πότε θα δούμε επιτέλους το σήμα των ποδηλατοδρόμων στην πόλη μας;”

Ας ελπίσουμε ότι θα αφουγκραστεί το διακαή πόθο των πολιτών-ποδηλατών της πόλης μας και δεν θα δείξει αργά αντανακλαστικά και σε αυτό το έργο. 

Κι αν δεν συγκινηθεί από κανέναν από τους παραπάνω, ίσως τότε πεισθεί από τα λόγια του 35ου Πρόεδρου των ΗΠΑ J.F.Kennedy που είχε δηλώσει: “Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την απλή, αλλά θαυματουργή απόλαυση του να κάνεις ποδήλατο” αλλά και από τα κείμενα του διακεκριμένου λογοτέχνη H.G.Wells που μεταξύ άλλων έγραφε: “Κάθε φορά που βλέπω έναν άνθρωπο να κάνει ποδήλατο, σταματώ να απογοητεύομαι για το μέλλον της ανθρωπότητας»...

Πηγή: proinoslogos.gr
epirusblog.gr
5 of 5
Γιάννενα: Ποδηλατόδρομοι - Ποια είναι η εικόνα σήμερα στα Γιάννενα
epirusblog.gr
5 of 5
Ιωάννινα 1187287081628372557
Σχόλια
item