Θεσπρωτία: Η Θεσπρωτία με μετρητικό σταθμό στο επίκεντρο του φυσικού αερίου προς Ιταλία και Ευρώπη Θεσπρωτία: Η Θεσπρωτία με μετρητικό σταθμό στο επίκεντρο του φυσικού αερίου προς Ιταλία και Ευρώπη | Epirusblog.gr | Ιωάννινα Ήπειρος Ελλάδα

Θεσπρωτία: Η Θεσπρωτία με μετρητικό σταθμό στο επίκεντρο του φυσικού αερίου προς Ιταλία και Ευρώπη

Θεσπρωτία: Η Θεσπρωτία με μετρητικό σταθμό στο επίκεντρο του φυσικού αερίου προς Ιταλία και Ευρώπη
Υπεγράφη από τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ η διακρατική συμφωνίαΒΒ κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, που δημιουργεί νέα δεδομένα στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου. 
Πρόκειται για μια συμφωνία ιδιαίτερης γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής σημασίας που στέλνει και σαφές μήνυμα σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, αποδομώντας πλήρως τη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης για τον καθορισμό θαλασσίων ζωνών.
Η συμφωνία έχει πολλαπλήΒΒ σημασία. Αφενός δημιουργεί νέα ενεργειακά δεδομένα και μετατρέπει και την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, ενώ ταυτόχρονα, όταν κατασκευαστεί, θα δύναται να μεταφέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη. 
Αφετέρου επικυρώνει τα κυριαρχικά δικαιώματα και βάση του δικαίου της θάλασσας των χωρών στην νοτιοανατολική Μεσόγειο.
EastMed: Η πιο ανταγωνιστική επιλογή μεταφοράς αερίου στην Αν. Μεσόγειο
Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. 
Σύμφωνα με προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering:
– Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με την μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). 
Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι δολάρια 0,97 ανά MMBtu. 
Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του Κυπριακού προβλήματος.
– Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. 
Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.
Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec / C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:
1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800m νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο
2.Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.
3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.
4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.
6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.
7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.
8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).
9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.
10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.
11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε – ελέγχου.
Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5.9 δισ. ευρώ.
epirusblog.gr
5 of 5
Θεσπρωτία: Η Θεσπρωτία με μετρητικό σταθμό στο επίκεντρο του φυσικού αερίου προς Ιταλία και Ευρώπη
epirusblog.gr
5 of 5
Ήγουμενίτσα 4649228065552017362
Σχόλια
item