Η ώρα της κρίσης! «Μπρα-ντε-φερ» των ΠΝ Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο – Ο εκσυγχρονισμός των «απέναντι» & το ελληνικό γεωγραφικό πλεονέκτημα

Η ώρα της κρίσης! «Μπρα-ντε-φερ» των ΠΝ Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο – Ο εκσυγχρονισμός των «απέναντι» & το ελληνικό γεωγραφικό πλεονέκτημα
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό παίζει με την Τουρκία ένα ιδιότυπο παιχνίδι αναφορικά με την ναυτική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. 
Η ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο απαιτεί σθεναρή αντιμετώπιση, την στιγμή μάλιστα που το τουρκικό ναυτικό και η αμυντική βιομηχανία έχουν επιταχυνθεί για να σημειώσουν κάποια πρόοδο τα τελευταία χρόνια.

Από την άλλη πλευρά οι πιέσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2008 ανάγκασαν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να αγωνίζεται τώρα να προλάβει τις εξοπλιστικές και αμυντικές εξελίξεις στη γειτονιά του στο Αιγαίο, καθώς εντείνεται με αφορμή και όσα συμβαίνουν στην θάλασσα της Κύπρου η ούτως ή άλλως αυξανόμενη αντιπαλότητα.
Το ερευνητικό σκάφος Barbaros της Τουρκίας και τα σκάφη γεώτρησης Fatih και Yavuz συνεχίζουν να αναζητούν πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί της Κύπρου, παρά τις αντιρρήσεις της Ελλάδας και της Κύπρου και τις κυρώσεις της ΕΕ.
Τα τρία πλοία, που συνοδεύονται από τουρκικά ναυτικά πλοία, αναζητούν επί του παρόντος αέριο ενώ η Τουρκία σχεδιάζει επίσης να στείλει ένα ακόμη ερευνητικό σκάφος, το Oruçreis, στην περιοχή. Σύμφωνα με τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, το πλοίο αυτό θα διεξαγάγει έρευνα σε περιοχή νότια του ελληνικού νησιού Καστελόριζο. Αυτό είναι ένα ακόμη βήμα που μπορεί να αυξήσει τις εντάσεις στην περιοχή.
Η Τουρκία χρησιμοποιεί τα πιο σύγχρονα στοιχεία της ναυτικής της δύναμης στην ανατολική Μεσόγειο σε μια επίδειξη ισχύος. Τα περισσότερα από αυτά είναι κορβέτες της κατηγορίας Ada και τα ταχύπλοα σκάφη περιπολίας κατηγορίας Kılıç, τα οποία και τα δύο σχεδιάστηκαν ή κατασκευάστηκαν στην Τουρκία.

Τα νέα εγχώρια έτοιμα TB-2 Bayraktar εξοπλισμένα drones, που αποκτήθηκαν πρόσφατα από το τουρκικό ναυτικό, έχουν όλο και περισσότερο εμπλακεί σε επιχειρήσεις στην ανατολική Μεσόγειο.
Το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό ενίσχυσε τη δύναμη του επιφανειακού στόλου του με κορβέτες κατηγορίας Ada και τα περιπολικά πλοία της κατηγορίας Tuzla και αντικατέστησε τον παλιό του στόλο αμφίβιας απόβασης με πλοία εφοδιαστικής υποστήριξης  και σύγχρονα υποβρύχια σκάφη διάσωσης. Η Τουρκία έχει επίσης εκσυγχρονίσει τις «γηραιές» φρεγάτες τύπου Gabya και Barbaros και ενίσχυσε ακόμη τη ναυτική της δύναμη με νέα ελικόπτερα, θαλάσσια περιπολικά αεροσκάφη και μη επανδρωμένα εναέρια σκάφη.
Επίσης, κατασκευάζεται το TCG Anadolu, το πρώτο από τα δύο αμφίβια πλοία πολλαπλών χρήσεων, το TCG τIstanbul, το πρώτο σκάφος τεσσάρων φρεγατών Istif και προχωράει και η κατασκευή των τριών πρώτων από τα έξι υποβρύχια της κατηγορίας Reis εξοπλισμένα με ανεξάρτητο από τον αέρα σύστημα πρόωσης, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς και τα TCG Ufuk πλοία πληροφοριών.
Ο πρώτος  TF-2000 καταστροφέας αεράμυνας έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2027. Η διαδικασία σχεδιασμού του έργου επτά πλοίων βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, με τελικές δοκιμές σε σημαντικά στοιχεία σχεδιασμένα για το πλοίο – το ραντάρ ÇAFRAD Multipurpose και πυραύλους ναυτικού της Atmaca.
Με λίγα λόγια το τουρκικό ναυτικό γνώρισε μια χρυσή εποχή όσον αφορά τα εγχώρια όπλα και τη ναυπηγική δυνατότητα.
Καθώς η Τουρκία ανέπτυξε τη θαλάσσια δύναμη της, η Ελλάδα παραγκωνιστηκε εξαιτίας της μεγάλης οικονομικής κρίσης ξεκινώντας που την ανάγκασε να παραμελήσει το ναυτικό της, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο.
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έδωσε προτεραιότητα στην απόκτηση υποβρυχίων εξοπλισμένων με συστήματα προώθησης ανεξάρτητα από τον αέρα, τα οποία επιτρέπουν στα μη πυρηνικά σκάφη να λειτουργούν χωρίς πρόσβαση στο επιφανειακό οξυγόνο.
Πέντε υποβρύχια τέθηκαν σε λειτουργία μεταξύ του 2010 και του 2016, τέσσερα από τα οποία είναι σύγχρονα σκάφη κατηγορίας Papanikolis που θεωρούνται σημαντική απειλή για τα σκάφη επιφανείας.
Το πρώτο υποβρύχιο της Τουρκίας με αυτή την ικανότητα, το TCG Piri Reis, θα τεθεί σε λειτουργία αργότερα αυτό το έτος και θα χρειαστεί λίγα χρόνια πριν είναι πλήρως έτοιμο προς εξυπηρέτηση.
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό καταβάλλει επίσης προσπάθειες για την ενίσχυση της αεροναυτικής δύναμής του. Τον Μάιο, επανενεργοποίησε ένα αεροσκάφος θαλάσσιας περιπολίας P-3 με τη βοήθεια του αμερικανικού αμυντικού γίγαντα Lockheed Martin ως προσωρινή λύση. Η Lockheed Martin έχει αναλάβει επίσης το έργο του εκσυγχρονισμού και άλλων αεροσκαφών στον ελληνικό στόλο.
Τον περασμένο μήνα, το υπουργείο Εξωτερικών των Η.Π.Α. εκκαθάρισε πιθανή πώληση στρατιωτικών ελικοπτέρων MH-60R Seahawk 600 εκατομμυρίων δολαρίων στην Αθήνα.
Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό προετοιμάζεται επίσης να λάβει το πρώτο από τα δύο νέα ταχύπλοα πλοία της κατηγορίας Roussen φέτος, μετά από 10ετή καθυστέρηση λόγω οικονομικών προβλημάτων. Το πλοίο αυτό ξεκίνησε δοκιμές νωρίτερα φέτος και αναμένεται να αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του έτους, με το έβδομο πλοίο να ξεκινά ενεργό υπηρεσία μέχρι το επόμενο έτος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα διαπραγματεύεται με τη γαλλική κυβέρνηση και τη γαλλική Naval Group για την αγορά μέχρι και τεσσάρων φρεγατών της κατηγορίας Belharra, μια κίνηση που θα μπορούσε να επιλύσει την 10ετή έρευνα  του Ελληνικού Ναυτικού για μια φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων.
Επίσης, η Ελλάδα ενδιαφέρεται να αγοράσει πολεμικά πλοία μεταχειρισμένα, όπως ένα σκάφος της Αυστραλίας κατηγορίας Adelaide, και να μισθώσει γαλλικές φρεγάτες FREMM.
Ο κ. Micha’el Tanchum, ανώτερος συνεργάτης του Αυστριακού Ινστιτούτου Ευρωπαϊκών Σπουδών και Ασφάλειας και συνεργάτης στο Κέντρο Στρατηγικών Μελετών του Πανεπιστημίου Başkent, δήλωσε ότι παρόλο που το Τουρκικό Ναυτικό έχει υποβληθεί σε εντυπωσιακό εκσυγχρονισμό, η Ελλάδα εξακολουθεί να κατέχει γεωγραφικό πλεονέκτημα.
«Η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας διότι η Τουρκία πρέπει να διαιρέσει την προσοχή της μεταξύ του θαλάσσιου τομέα της Μαύρης Θάλασσας και του θαλάσσιου τομέα Αιγαίου / Ανατολικής Μεσογείου», ανέφερε.
Ωστόσο, η απόκτηση από την Τουρκία αμφίβιων πλοίων επέμβασης θα μπορούσε να είναι μια αλλαγή του παιχνιδιού, είπε. Το τουρκικό ναυτικό θα βρεθεί ενώπιον μιας μεγάλης ναυτικής πρόκλησης όταν το πλοίο επιδρομής TCG Anadolu θα τεθεί σε λειτουργία το 2021.
«Το TCG Anadolu είναι ικανό να ταξιδεύει ασταμάτητα για 30 ημέρες και είναι σε θέση να μεταφέρει μονάδα στρατιωτικής τάξης 1.000 στρατιωτών μαζί με τα οχήματά τους, συμπεριλαμβανομένων δτανκ, για αμφίβια απόβαση», δήλωσε.
«Το TCG Anadolu θα ενισχύσει τις επιθετικές ικανότητες της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο», ανέφερε ο Tanchum.
«Από αυτή την άποψη, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει ένα χρονικό παράθυρο ενός έως δύο ετών πριν η ναυτική του δύναμη έναντι της Τουρκίας υποστεί σχετική υποβάθμιση. Αυτό ενθαρρύνει περαιτέρω την Ελλάδα να υιοθετήσει μια πιο δυναμική προσέγγιση στην ανατολική Μεσόγειο ».
Ο εμπειρογνώμονας για την ασφάλεια στη θάλασσα Mehmet Cem Demirci σημείωσε ότι οι προσπάθειες της Ελλάδας να ενισχύσει το ναυτικό της αντιμετώπισαν σοβαρά εμπόδια που προκλήθηκαν από την οικονομική κρίση, αλλά ότι από την άλλη έλαβε ισχυρή πολιτική υποστήριξη διεθνώς.
«Αν και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει μία από τις χειρότερες περιόδους από την άποψη του εκσυγχρονισμού και των νέων ναυπηγικών έργων λόγω της οικονομικής κρίσης της χώρας, η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολιτικά μία από τις καλύτερες εποχές της», δήλωσε.
«Η Ελλάδα έλαβε υποστήριξη από την ΕΕ, ενίσχυσε τις συνεργασίες της με χώρες της περιοχής και επισημοποίησε την υποστήριξη των ΗΠΑ μέσω του East Med Act 2019, για τον αγώνα για ενεργειακούς πόρους στην Ανατολική Μεσόγειο», πρόσθεσε.
«Αυτή η πολιτική υποστήριξη είναι πιθανό να μετατραπεί σε στρατιωτική βοήθεια, εάν χρειαστεί. Για παράδειγμα, το Ισραήλ κατασκευάζει ένα σύστημα θαλάσσιων ραντάρ μεγάλης εμβέλειας στην ανατολική Κρήτη για να παρακολουθεί τη θαλάσσια κυκλοφορία στην Ανατολική Μεσόγειο «, ανέφερε.
epirusblog.gr
5 of 5
Η ώρα της κρίσης! «Μπρα-ντε-φερ» των ΠΝ Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο – Ο εκσυγχρονισμός των «απέναντι» & το ελληνικό γεωγραφικό πλεονέκτημα
epirusblog.gr
5 of 5
ενδιαφέροντα 8858589291575994836
item