Ήπειρος: Άνοιξε ο δρόμος της «υποδοχής» απορριμμάτων

Ήπειρος: Άνοιξε ο δρόμος της «υποδοχής» απορριμμάτων
Την ανάγκη… φιλοτιμία κάνουν οι δήμαρχοι της Ηπείρου, που μετά από μία περίοδο έντονων αντιδράσεων και καθολικών διαμαρτυριών και προειδοποιήσεων, βάζουν νερό στο κρασί τους και ανάβουν το «πράσινο φως» για την μεταφορά απορριμμάτων από άλλες περιοχές της χώρας στη Μονάδα ΑΣΑ, έστω κι αν η απόφασή τους έχει γνωμοδοτικό και πολιτικό χαρακτήρα.
Απέχει βέβαια αρκετά από το να χαρακτηριστεί ως μία απόφαση που θα καθορίσει τις εξελίξεις και τις αποφάσεις των συναρμόδιων υπηρεσιών, όπως είναι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, το υπουργείο Περιβάλλοντος, ενδεχομένως εάν απαιτηθεί και οι εισαγγελικές αρχές. Είναι όμως μία απόφαση που μπορεί να μετρήσει σε μία διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων έστω κι αν υπαγορεύεται για περισσότερο οικονομικούς και για λιγότερο περιβαλλοντικούς λόγους.
Τα αιτήματα μεταφοράς απορριμμάτων από τους δήμους Λευκάδας και Αιγιαλείας αντίστοιχα, ενδεχομένως και του δήμου Κερκυραίων που μπορεί να επανέλθει, ίσως και του δήμου Πατραίων αποτέλεσαν τη μία πλευρά άσκησης πίεσης προς τους δήμους της Ηπείρου.
Η δεύτερη πλευρά είναι αυτή της αδυναμίας να καλυφθεί μέχρι το τέλος του έτους, η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων που φτάνει στο εργοστάσιο και η οποία φτάνει τις 80.000 τόνους απορριμμάτων.
Μέχρι στιγμής, μόνον ο δήμος Ιωαννιτών, και σταδιακά και εκ περιτροπής λίγοι ακόμη δήμοι από την Ήπειρο μεταφέρουν τα απορρίμματά τους στο εργοστάσιο, αφού δεν έχουν καν τεθεί σε λειτουργία οι ΣΜΑ είτε εκείνοι έχουν ολοκληρωθεί, είτε φυσικά εκείνοι που βρίσκονται στη φάση της κατασκευής.
Έτσι, με βάση τη σύμβαση που έχουν υπογράψει οι δήμοι, ο ΦΟΔΣΑ και το εργοστάσιο, εάν η συνολική ποσότητα δεν φτάνει τις 80.000 τόνους ετησίως, η υπολειπόμενη ποσότητα θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να πληρωθεί από τους δήμους, οι οποίοι επιπλέον πληρώνουν και την μεταφορά στους ΧΥΤΑ και τη μεταφορά του υπολείμματος από τη Μονάδα στους ΧΥΤΥ.
Η συζήτηση που έγινε το μεσημέρι στην ΠΕΔ ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα, αφού αναδείχθηκαν διάφορα ζητήματα, με κυρίαρχο φυσικά και πρώτο, ότι ακόμη και σήμερα, η διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο δε γίνεται ολοκληρωμένα, αφού υπάρχουν εκκρεμότητες σε πολλούς τομείς, ακόμη και σε αυτόν της ανακύκλωσης.
Η διοίκηση της ΠΕΔ αποφάσισε να συσταθεί μία Επιτροπή, η οποία θα συναντηθεί με τη διοίκηση της Μονάδας ΑΣΑ και διαδοχικά με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την Περιφέρεια Ηπείρου, ώστε να συζητηθούν οι εξελίξεις και να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. 
Τα αιτήματα που άλλαξαν το τοπίο 
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Γ. Λώλος ανέγνωσε το αίτημα μεταφοράς απορριμμάτων του δήμου Λευκάδας, ποσότητας τουλάχιστον 25.000 τόνων ετησίως, για χρονικό διάστημα δύο και πλέον ετών, αφού θεωρείται αδύνατο σε αυτό το χρονικό διάστημα, να έχουν ολοκληρωθεί το έργα υποδομής για την συνολική διαχείριση των απορριμμάτων στο νησί.
Το βασικό επίδικο στη συζήτηση και ενδεχομένως στη συμφωνία είναι ποιος, που και με ποιον τρόπο θα διαχειρίζεται το υπόλειμμα που πρέπει να μεταφερθεί στους ΧΥΤΥ, με αυτούς της Ηπείρου να θεωρούνται ήδη αρκετά επιβαρυμένοι.
Ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Σπ. Κωνσταντόπουλος μετά την αρχική του εισήγηση αναφέρθηκε σε έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προς τον Φορέα, το οποίο αναφέρει πως δε μπορεί να ληφθεί καμία απόφαση που να δεσμεύει την επόμενη διοίκηση, με την προοπτική της σύστασης του Περιφερειακού Φορέα. 
Το «ναι» του δήμου Ιωαννιτών 
Κομβικής σημασίας για τη μεταβολή της στάσης των δημάρχων στην προοπτική μεταφοράς απορριμμάτων από άλλες περιοχές στάθηκε φυσικά το ενδεχόμενο να κληθούν να μεταφέρουν στους δημότες τους μία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, σε περίπτωση που δεν καλύπτεται η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων.
Προς την κατεύθυνση αυτή ενδεικτικές ήταν οι εισηγήσεις τόσο του αντιδημάρχου καθαριότητας του δήμου Ιωαννιτών Δημ. Κατηρτσίδη, όσο και του προέδρου του δημ. συμβουλίου Γ. Παπαδιώτη, που δήλωσαν υπέρμαχοι της αποδοχής των αιτημάτων και για περιβαλλοντικούς και για οικονομικούς λόγους.
Αρκετά από τα μέλη της διοίκησης της ΠΕΔ κράτησαν ίσες αποστάσεις, λέγοντας, ότι είναι νωρίς να ληφθούν σχετικές αποφάσεις, άλλοι όμως στάθηκαν απέναντι, λέγοντας πως θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και θεσμικά ζητήματα από την Πολιτεία και λειτουργικά, τεχνικά ζητήματα από τη Μονάδα ΑΣΑ και την Περιφέρεια Ηπείρου.
Η δήμαρχος Σουλίου Στ. Μπραϊμη ανέφερε, ότι όλοι αντιμετώπισαν με πανηγυρική διάθεση την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου, στην πορεία όμως για διάφορους λόγους, η κατάσταση που κλήθηκαν να διαχειριστούν είναι τελείως διαφορετική.
Ο δήμαρχος Δωδώνης Χρ. Ντακαλέτσης από την πλευρά του τόνισε, ότι κανείς δήμος δεν πρέπει να αποδεχτεί το ενδεχόμενο να καταβάλλει το αντίστοιχο «πρόστιμο» στο τέλος της χρονιάς για την κάλυψη της ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας, γιατί ούτε η Μονάδα ανταποκρίνεται στη σύμβαση που έχει υπογράψει.
«Το εργοστάσιο σήμερα λειτουργεί με το μισό προσωπικό, με 40 άτομα, ενώ θα έπρεπε να λειτουργεί με 90. Θα ζητήσει αποζημίωση γιατί δεν καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα, ενώ η μισθοδοσία, άρα και το λειτουργικό του κόστος, αφορά το μισό αριθμό των υπαλλήλων, που πρέπει να απασχολεί;», αναρωτήθηκε, αν και πρόκειται για ένα νομικά ανίσχυρο επιχείρημα, αφού δε μπαίνει στη λογική της σύμβασης που αναφέρεται στην ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα.
epirusblog.gr
5 of 5
Ήπειρος: Άνοιξε ο δρόμος της «υποδοχής» απορριμμάτων
epirusblog.gr
5 of 5
Ιωάννινα 797010354084224313
item