P-3 Orion: Όταν δουλεύεις καλά δύσκολα σε αντικαθιστούν P-3 Orion: Όταν δουλεύεις καλά δύσκολα σε αντικαθιστούν | Epirusblog.gr | Ιωάννινα Ήπειρος Ελλάδα

P-3 Orion: Όταν δουλεύεις καλά δύσκολα σε αντικαθιστούν

P-3 Orion: Όταν δουλεύεις καλά δύσκολα σε αντικαθιστούν
Την 19η Αυγούστου 1958 πέταξε για πρώτη φορά το νέο αεροσκάφος της Lockheed. Έμοιαζε λιγάκι περίεργο, με την μεγάλη κεραία να προεξέχει από την ουρά και τα φτερά του να δείχνουν πολύ μικρά για να υποστηρίξουν την βολβώδη άτρακτο του. Εφοδιασμένο με τέσσερις στροβιλοκινητήρες Allison T56 (η συνταγή της επιτυχίας για την Lockheed) που γύριζαν τους τετραπτέρυγους έλικες Hamilton Standard 54H60-77, το αεροσκάφος προήλθε από ένα νέο ελικοφόρο που επίσης ανέπτυσσε η Lockheed. 
Το αεροσκάφος προοριζόταν να αντικαταστήσει το αεροσκάφος ναυτικής περιπολίας Lockheed P2V Neptune και το περιπολικό υδροπλάνο Martin P5M Marlin. Το ελικοφόρο επρόκειτο να γίνει το L-188 Electra. Το περιπολικό αεροσκάφος έγινε το P3V-1 Orion.
Το πρωτο YP3V-1 ήταν ουσιαστικά το τρίτο L-188 Electra που κατασκευάστηκε από την Lockheed. Αν και σαφώς βασιζόταν πάνω στο Electra, δομικά το Orion ήταν αρκετά διαφορετικό. Μια κοντύτερη μπροστινή άτρακτος με εσωτερική αποθήκη βόμβων και υποπτερυγικούς πυλώνες για επιπρόσθετα όπλα ήταν κάποιες απο τις οπτικές διάφορες. Εσωτερικά το Orion ενισχύθηκε και κατασκευάστηκε για να αντέχει τις διαφορετικές τάσεις των ελιγμών σε χαμηλό ύψος που σχετιζόταν με τις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις (ASW). Το λείο σχήμα του Orion, μαζί με αυτούς τους πανίσχυρους κινητήρες T56, βοήθησαν το Orion να ειναι είτε ένα από τα, ή το αναμφισβήτητα ταχύτερο στροβιλοκινητήριο αεροσκάφος της εποχής- με ικανότητα 411 κόμβων (473 μίλια ανά ώρα). Αργότερα στην υπηρεσιακή ζωή το P-3C σημείωσε επίσης κάποια ρεκόρ.
Για ένα μικρό διάστημα το Orion ονομαζόταν P3V-1. Το πρωτο Orion μαζικής παραγωγής πέταξε την 15η Απριλίου 1961. Κατά τον Αύγουστο του 1962, οι πρώτες Μοίρες που παραλάμβαναν το νεο περιπολικό αεροσκάφος, η Μοίρα Περιπολιών ”ΟΧΤΩ” (VP-8), Τίγρεις και VP-44 ”Χρυσοί Πελεκάνοι”, ξεκίνησαν να τα πετούν απο τον Σταθμό Αεροπορίας Ναυτικοί (NAS) Πατουξεντ Ρίβερ όπου στάθμευαν εκείνες τις ημέρες. Όταν το 1962 το σύστημα προσδιορισμού αεροσκάφους αναθεωρήθηκε, τα P3V-1 έγιναν P-3A. Κάποιες από τις πρώτες εκ των πολλών αεροπορικών αποστολών των Orion πραγματοποιήθηκαν τον Οκτώβριο του 1962 κατά την Κρίση των πυραύλων της Κούβας. P-3A Orion της VP-8 πετάξαν σε περιπολίες αποκλεισμού χαμηλού επιπέδου μεγάλης ταχύτητας πάνω από τις θαλάσσιες οδούς κι από την Κούβα. Από την αρχή και μέχρι σήμερα, ενα μεγάλο μέρος της δουλείας των P-3 ήταν το ”rigging” και η φωτογράφιση στόχων και σημείων.
Τα κοινά χαρακτηριστικά σχεδίασης των εκδόσεων Orion ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων/ναυτικής περιπολίας περιλαμβάνουν την αποθήκη βόμβων ακριβός μπροστά από τo χείλος προσβολής των πτερύγων για την εσωτερική αποθήκευση μέχρι οχτώ τορπιλών συμβατικής η πυρηνικής κεφαλής ή πυρηνικά γεμίσματα βυθού, μέχρι δέκα υποπτερυγικούς πυλώνες για την μεταφορά διαφόρων πυραύλων, ρουκετών, ναρκών, βομβών ή λοιπών πυρομαχικών, και οι 52 ηχοσημαντήρες βρίσκονται ακριβώς πίσω από το χείλος εκφυγής των πτερύγων, Καθώς τα Orion έχουν αναβαθμιστεί/ανακατασκευαστεί/αναλάβει αποστολές εκ νέου/επαναπροσδιοριστεί για άλλες υπηρεσιακές αποστολές, έχουν φυτρώσει κάθε είδους εξογκώματα, φουσκώματα και πτερύγια σχετικά με τα διάφορα συστήματα αισθητήρων και τροποποιήσεις τους. Όμως όλα τα ASW Orion ειναι εξοπλισμένα με την τριάδα των ASW αισθητήρων: Ραντάρ, Σόναρ και MAD.
Τα συστήματα ραντάρ του P-3 Orion ειναι εξοπλισμένα με εμπρόσθια και οπiσθια κεραία ραντάρ. Η οπiσθια κεραία βρίσκεται κάτω από το πηδάλιο διεύθυνσης (rudder) στη βάση της ουραίας κεραίας, η μπροστινή κεραία ειναι τοποθετημένη στην μύτη του θόλου κεραίας (radome). H ικανότητα σόναρ επιτυγχάνεται μέσω των ηχοσημαντήρων οι οποίοι εξαπολύονται με αλεξίπτωτα από την κάτω πλευρά του αεροσκάφους. Το MAD, ή ανίχνευση μαγνητικών ανωμαλιών, ειναι ουσιαστικά ένα μαγνητόμετρο με ικανότητα να αισθάνεται την αλλαγή των μαγνητικών πεδίων της γης (λόγω της παρουσίας μεγάλων μεταλλικών αντικειμένων όπως ένα υποβρύχιο σε κατάδυση) σε σχέση με το αεροσκάφος. Λόγω της μεγάλης ευαισθησίας του, ο αισθητήρας MAD ειναι τοποθετημένος στο τέλος της κεραίας από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες υάλου, ονομάζεται επίσης κεντρί της ουράς ή κεραία MAD.
\
©Ken H / @chippyho [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons | P-3C AIP
Σήμερα τα πληρώματα των P-3 Orion του Πολεμικού Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (ΗΠΑ) αποτελούνται από έναν κυβερνήτη (συνήθως τον Διοικητή Περιπολικού Αεροσκάφους ή PPC), δυο εναλλασσόμενους συγκυβερνήτες (PP2P και PP3P) και έναν ιπτάμενο μηχανικό αεροσκαφών (FE) στον θάλαμο διακυβέρνησης. Πίσω στον “σωλήνα” ειναι ο τακτικός συντονιστής (PPTC ή TACCO – μερικές φόρες PPC) και ο πλοηγός/ασυρματιστής (PPNC ή NAVCOM), και οι δύο ειναι Ιπτάμενοι Αξιωματικοί Ναυτικού (NFO). Επίσης επιβαίνοντες στο διαμέρισμα αποστολής ειναι κι άλλοι ιπτάμενοι μηχανικοί αεροσκαφών (FE) ή τεχνικοί πτήσης και τρεις Χειριστές Αεροπορικών Ανθυποβρυχιακών Επιχειρήσεων (AW) ή SENSO-SS-1 και SS-2 οι οποίοι κατά κύριο λόγο επεξεργάζονται δεδομένα από τους ακουστικούς αισθητήρες (ηχοσημαντήρες) και SS-3 ο οποίος επεξεργάζεται τα δεδομένα από το ραντάρ, MAD, και το σύστημα παρακολούθησης εμπρόσθιου οπτικού πεδίου με υπέρυθρες ακτίνες (FLIR) που ειναι εγκατεστημένο σε έναν ορθογώνιο πύργο κάτω απο το radome της μύτης, και άλλους εξειδικευμένους αισθητήρες. Ανάλογα με τις παραμέτρους αποστολής τα πληρώματα, τα μεγέθη πληρωμάτων και οι συνθέσεις συχνά διαφέρουν. Θεωρητικά το ιπτάμενο πλήρωμα μάχης αποτελείται από 11 άτομα.
Ευρέως αποδεκτό ως ένα αεροσκάφος που κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο χάρις στην πεισματάρικη επιμονή του, το P-3 εντόπιζε τα Σοβιετικά υποβρύχια σ’ όλον τον κόσμο. Ένα φημισμένο απόφθεγμα που δήθεν εκφώνησε ένας υψηλόβαθμος σοβιετικός Αξιωματικός Ναυτικού κατά τις ήμερες των σοβαρών ASW πάει κάπως έτσι, ”Ξέρω πάντα που ειναι τα υποβρύχια μου. Κοιτάζω που πετανε τα P-3 και αυτό μου δείχνει που βρίσκονται τα υποβρύχια μου.” Αν και συνήθως σε ηπειρωτικές τοποθεσίες των ΗΠΑ (CONUS) όπως ο NAS Τζάκσονβιλ στην Φλόριντα, ο NAS Μπρουσγουικ στο Μέιν, ο NAS Μοφετ Φιλντ στην Καλιφόρνια, ο NAS Γουίντμπεϊ στην πολιτεία Ουάσιγκτον ή ακόμα και στον NAS Μπαρμπερς Ποιντ στην Χαβάη, τα P-3 επίσης πολύ συχνά αναπτύσσονταν σε μέρη όπως το παγωμένο Κέφλαβικ στην Ισλανδία, Σιγκονέλα στην Σικελία, Ντιεγκο Γκαρσία στην Αλάσκα, τον εχθρικό Γκουαντάναμο Μπέι στην Κούβα (Gitmo) και βάσεις στις Φιλιππίνες, την Ιαπωνία, την Νοτιοδυτική Ασία, την Νότια Αμερική, Αφρική και πάρα πολλά άλλα μέρη που δεν περίμενες να τα δεις. Οι κύριες αποστολές τους: Ανθυποβρυχιακές Επιχειρήσεις (ASW), Αντιπλοϊκές Επιχειρήσεις (AsuW) και Πληροφορίες, Επιτήρηση και Αναγνώριση (IRS).
Κατά τη διάρκεια αυτών των επικίνδυνων ετών του Ψυχρού Πολέμου, το Ναυτικό μπορουσε να στηριχτεί στις 24 VP Μοίρες και άλλες 13 Ναυτικές Μοίρες Εφεδρείας που ήταν διασκορπισμένες σε όλην την χωρά για να επισημαίνει τους στόχους του Κόκκινου Στόλου [(RedFleet) τα υποβρύχια όπως τα αποκαλούσαν άλλοι]. Οι εφεδρικές Μοίρες αναπτύχθηκαν επίσης στα προαναφερόμενες διεθνείς τοποθεσίες. Μερικές Μοίρες σκιωδών ειδικών έργων έκαναν τους ανθρώπους να αναρωτιούνται και οι μονάδες ανάπτυξης ανθυποβρυχιακού πολέμου υπήρχαν και στις δύο ακτές. Κάποτε (πάνω κάτω τη δεκαετία του 1980) αποφοίτησαν πάρα πολλοί AW από τα σχολεία στο NATTC Μέμφις και NAS Πενσακόλα που το Ναυτικό διατηρούσε δύο Μοίρες Αναπλήρωσης Στόλου (FRS) ή RAG για να τους προετοιμάσει στους ρυθμούς του στόλου -VP-30 ”Φωλιά των Επαγγελματιών” στην ανατολική Ακτή στο Τζακσονσβίλ και VP-31 ”Genies” στην δυτική ακτή στο Μοφετ. Όταν ερωτήθηκαν από τους φίλους και οικογένειες τους πως εντοπίζουν όλους αυτούς τους στόχους του RedFleet κατά τις 12ωρες αποστολές τους, η απάντηση τους συχνά δινόταν με μια βαριεστημένη ματιά ή απλά με ένα νεύμα FM. Foxtrot Mike. F*cking Magic.
Όταν τελείωσε ο Ψυχρός Πόλεμος, προφανώς από τη μια στιγμή στην άλλη οι ωκεανοί άδειασαν οριστικά από τις υποβρύχιες απειλές (ή τουλάχιστον αυτό πίστευαν κάποιοι), το οποίο είχε ως αποτέλεσμα το μαζικό ξεκοίλιασμα της καλύτερης δύναμης ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων που δημιουργήθηκε ποτέ. Οι Μοίρες περιπολίας (RatRons) και οι προϊστάμενες διοικήσεις Πτερύγων περιπολίας (PatWings) μειώθηκαν μέχρι 50% μέσα σε ελάχιστα χρόνια. Ο ρυθμός AW εξαλείφθηκε. Μη επιθυμώντας να στρέψουν τελείως τις πλάτες τους στην απειλή, η ζημία ωστόσο είχε γίνει. Αλλά τα P-3 έβρισκαν ακόμα δουλεία. Ήθελες να βρεις ενα υποβρύχιο με ναρκωτικά που διακινεί τόνους κοκαΐνης; Τα Orion το επισήμαιναν από πάνω. Πως θα βρεις έναν αγνοούμενο ναύτη ο οποίος δεν έχει επικοινωνήσει για ημέρες ή μήνες και ειναι χωρίς νερό η φαγητό – την παροιμιώδη βελόνα στα άχυρα; Το P-3 μπορεί να τον εντοπίσει. Πρέπει να επιτηρείς τα διάτρητα σύνορα στον νότο; Το P-3 ειναι ένας εξαιρετικός φρουρός.
Τα P-3 κατασκευάστηκαν σε τρεις βασικές βελτιώσεις -P-3A (1962), P-3B (1965) και P-3C (1969), άλλα υπάρχουν περισσότερες από 40 διαφορετικές εκδόσεις/αναβαθμίσεις/επεκτάσεις υπηρεσιακής ζωής των 650 Orion που κατασκευάστηκαν από την Lockheed. Συγκεκριμένα τα P-3C δέχθηκαν τόσες πολλές αναβαθμίσεις που τελείωσαν οι Ρωμαϊκοί αριθμοί για αυτά και πήγαν στα ακρωνύμια. Το τελευταιο P-3 εξήλθε από την γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της Lockheed στον Απρίλιο 1990. H Kawasaki κατασκεύασε επιπλέον 107 απο αυτά για τους Ιάπωνες. Τα P-3 τροποποιήθηκαν για να μεταφέρουν συστήματα ραντάρ αεροπορικής αναζήτησης έγκαιρης προειδοποίησης, εξειδικευμένα ραντάρ εντοπισμού και αισθητήρες για εντοπισμό πυραύλων, εξοπλισμό μετεωρολογικής αναγνώρισης για το κυνήγι καταιγίδων και εξειδικευμένες συλλογές αισθητήρων για την προστασία των συνόρων. Αυτά δεν μετράνε τα διάφορα έργα/ειδικές αποστολές των Orion. Έχουν εντοπιστεί με το Σύστημα Ραντάρ Παράκτιας Επιτήρησης (LSRS) βιδωμένο στην κάτω πλευρά τους, έχουν χρησιμοποιηθεί ως αεροσκάφη σκόπευσης πέραν-του-οπτικού-ορίζοντα Outlaw Hunter, ως μάτια-στον-ουρανό για τους στρατιώτες κατά την επαφή ή την ανάπτυξη στο έδαφος σε δύσκολες περιοχές, και ασφαλώς για πολλά σκιώδη μαύρα μην-ρωτάς πράγματα που κάνεις από τους γνωστούς σου δεν γνωρίζει.
©Ken H / @chippyho [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons | P-3C με LSRS
Οι πολεμικές επιχειρήσεις του Orion ξεκίνησαν κατά τον Πόλεμο του Βιετνάμ. Tα πρώτα P-3 έφτασαν στο Βιετνάμ κατά το 1964 και παρέμειναν καθ’ολη τη διάρκεια, κάνοντας ο,τι το καλύτερο για να σταματήσουν τις ναυτικές προμήθειες των βορειοβιετναμέζικων δυνάμεων στο πλαίσιο της επιχείρησης Market Time. Η VP-26 ”Tridents” έχασε δυο αεροσκάφη με όλα τα πληρώματα από αντιαεροπορικά πυρά πάνω από τον κόλπο της Ταϊλάνδης. 
Τα P-3 άρχισαν τη δική τους ”δεκαετία στην έρημο” κατά την Ασπίδα της Ερήμου και την Καταιγίδα της Ερήμου όταν αναπτύχθηκαν στην Νοτιοδυτική Ασία μέσα σε ελάχιστες ημέρες και πέταξαν αποστολές εκεί κατά τη διάρκεια της επιχείρησης. Τα Orion διεύθυναν επιθέσεις σε ναυτικούς και επίγειους στόχους, στοχεύοντας περισσότερα απο τα μισά ιρακινά πλοία που καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου. 
Ο πόλεμος στο Αφγανιστάν είδε επίσης τα P-3 Orion να πετούν σε αποστολές αναγνώρισης και επιτήρησης. Όταν επαναστάτησε η Λιβύη το 2011 ενα P-3C κατέστρεψε μια κανονιοφόρο της Λιβυκής Ακτοφυλακής με έναν πύραυλο AGM-65 Maverick. Όταν τα νερά γύρω από την Σομαλία έγιναν ο παράδεισος του πειρατή, η επιχείρηση Θαλάσσια Ασπίδα είδε τα Orion από αρκετές χώρες να περιπολούν σε αυτά τα ταραγμένα νερά.
Εκτός από το Ναυτικό των ΗΠΑ, στους επιπλέον χρήστες P-3 Orion περιλαμβάνεται η Αργεντινή (P-3B), η Αυστραλία (AP-3C), η Βραζιλία (P3-AM), η Χιλή (P-3A), η Γερμανία (P-3C CUP+), Ελλάδα (P-3B), Ιράν (P-3F), Ιαπωνία (P-3C/EP-3/OP-3C/UP-3C/UP-3D), η Ολλανδία (P-3C), η Nεα Ζηλανδία (P-3B/P-3K2), η Νορβηγία (P-3C/P-3N), το Πακιστάν (P-3C), η Πορτογαλία (P-3P/P-3C CUP+), η Νότια Κορέα (P-3C/P-3CK), η Ισπανία (P.3/P-3A HW/P-3B/P-3M), η Ταϊβάν (P-3A/P-3C/EP-3E) και η Ταϊλάνδη (P-3T/VP-3T). O Καναδάς χρησιμοποιεί μερικά παράγωγα P-3, το CP-140 Aurora και το CP-140A Arcturus. Η Εθνική Ωκεανογραφική και Ατμοσφαιρική Διεύθυνση (NOAA) των ΗΠΑ, η Εθνική Υπηρεσία Αεροναυτικής και Διαστήματος (NASA) και το υπουργείο εσωτερικής ασφάλειας χρησιμοποιούν επίσης εκδόσεις του Orion.
Σημείωση του συγγραφέα: Δεν μπορέσαμε να χωρέσουμε όλα όσα χρειάζονται για να γραφούν σχετικά το P-3 που υπηρέτησε για πολλά χρόνια μέσα σε ένα μοναδικό άρθρο, οπότε ψάξε για να συμπληρώσεις τα στοιχεία με μικρολεπτομέρειες, ανέκδοτα στοιχεία, και πιο ωραίες φωτογραφίες- προσεχώς σε ένα avgeekery.com κοντά σου.
, 19 Αυγούστου 2018.
Απόδοση/Μετάφραση απο το ”avgeekery.com” για την Προέλαση.
ethnosimo.gr

Epirusblog Gr
5 of 5
P-3 Orion: Όταν δουλεύεις καλά δύσκολα σε αντικαθιστούν
Epirusblog Gr
5 of 5
ενδιαφέροντα 6140749223288444000
Σχόλια
item