Άρτα: Γερασμένο δίδυμο…

Άρτα: Γερασμένο δίδυμο…
Το θρυλικό Γεφύρι και η «νέα γέφυρα» στον Άραχθο
Καμπανάκι για τις γέφυρες στην Ελλάδα μετά τη Γένοβα

Απ’ τις πιο παλιές και η γέφυρα της Άρτας -«Οι κατασκευές δεν θα κρατήσουν έναν αιώνα…», λένε οι ειδικοί
«Νά τηνε κι εξανάφανεν από την άσπρη στράτα. Την είδ’ ο πρωτομάστορας, ραγίζεται η καρδιά του. Από μακριά τους χαιρετά κι από κοντά τους λέει:
-Γεια σας, χαρά σας, μάστοροι κι εσείς οι μαθητάδες. Μα τι έχει ο πρωτομάστορας κι είναι βαργωμισμένος;
-Το δαχτυλίδι το ‘πεσε στην πρώτη την καμάρα,
και ποιος να μπει και ποιος να βγει το δαχτυλίδι να ‘βρει;
-Μάστορα, μην πικραίνεσαι κι εγώ να πα σ’ το φέρω,
εγώ να μπω, κι εγώ να βγω, το δαχτυλίδι να ‘βρω.
Μηδέ καλά κατέβηκε, μηδέ στη μέση επήγε.
-Τράβα, καλέ μ’ τον άλυσο, τράβα την αλυσίδα, τι όλον τον κόσμο ανάγειρα και τίποτες δεν ήβρα. Ένας πηχάει με το μυστρί, κι άλλος με τον ασβέστη, παίρνει κι ο πρωτομάστορας και ρίχνει μέγα λίθο».
Αυτό είναι ένα απόσπασμα απ’ το γνωστό τραγούδι, για το θρυλικό Γεφύρι της Άρτας, που είναι το πιο γνωστό πολύτοξο λιθόκτιστο γεφύρι της Ηπείρου, γεφυρώνει τις δύο όχθες του ποταμού Αράχθου και αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα μνημεία της πόλης. 
Πέρα από τη μοναδική αρχιτεκτονική του το Γεφύρι μας, διακρίνεται και για τους θρύλους που έχουν συνδεθεί με την κατασκευή του και κυρίως από το ομώνυμο θρυλικό δημοτικό τραγούδι που αναφέρεται στην θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα στα θεμέλια της γέφυρας. 
Η μεγάλη δυσκολία κατασκευής του Γεφυριού της Άρτας, ενέπνευσε την παράδοση, τον μύθο, την ποίηση, τη ζωγραφική και τη μουσική για να εξυμνηθεί ο δύσκολος αγώνας του ανθρώπου να πραγματοποιήσει μεγαλόπνοα σχέδια…
Στη σύγχρονη εποχή η φράση «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ εγκρεμιζόταν» χρησιμοποιείται για κάθε έργο που συναντά δυσκολίες και αδυνατεί να ολοκληρωθεί.
Χρήσιμη αυτή η εισαγωγή, αφού ακριβώς δίπλα στο θρυλικό Γεφύρι, εδώ και μισό αιώνα, υπάρχει η άλλη γέφυρα, η «νέα γέφυρα», που χτίστηκε όταν η Άρτα ήταν μια μικρή πόλη, για να φτάσουμε στο σήμερα, που η ίδια ακριβώς γέφυρα, ενδεχομένως με κάποιες «ενέσεις», εξυπηρετεί τη σύγχρονη Άρτα και τις σημερινές ανάγκες της που οι κατασκευαστές της, μάλλον δεν θα μπορούσαν να προβλέψουν.
Και η νέα γέφυρα της Άρτας, πέρα από το ότι δεν εξυπηρετεί τις αυξημένες ροές των αυτοκινήτων, η παλαιότητά της θα έπρεπε να αποτελέσει κίνητρο και πίεση, ώστε να κατασκευαστούν νέες γέφυρες, σύγχρονες, με σημερινές προδιαγραφές, που θα εξυπηρετούν την κίνηση χιλιάδων τροχοφόρων κάθε είδους ένθεν και ένθεν του ποταμού Αράχθου.
ARTA NEWW NEAA PSHLA
Όμως, τώρα, μετά την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στην Γένοβα που στοίχισε την ζωή σε 43 ανθρώπους, οι εμπειρογνώμονες, χτυπούν καμπανάκι για την κατάσταση και την παρακολούθηση γεφυρών στην Ελλάδα.
Προειδοποιήσεις για τις γέφυρες στην Ελλάδα όπως ότι «Οι κατασκευές δεν θα κρατήσουν έναν αιώνα…», πρέπει να αφυπνίσουν τους τοπικούς μας παράγοντες, ειδικά μετά την άσχημη εμπειρία που ζήσαμε τον Γενάρη του 2015, όταν οι ισχυρές πλημμύρες χτύπησαν τα πεδινά της Άρτας, κατέρρευσε η γέφυρα Πλάκας, ενώ και το θρυλικό μας Γεφύρι της Άρτας κινδύνευσε σοβαρά από τα υδάτινα φορτία της ΔΕΗ.
Στον απόηχο της τραγωδίας στην Ιταλία, μίλησαν σε εκπομπή του ΣΚΑΪ, ειδικοί και χτύπησαν καμπανάκι για τις γέφυρες στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο μηχανικός γεφυροποιίας Γιάννης Σιγάλας τόνισε πως είναι αναγκαίο να καταρτιστεί πρόγραμμα επιθεωρήσεων ώστε κάθε γέφυρα να αξιολογείται τακτικά ανά εξάμηνο και εκτάκτως μετά από φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές. Επισήμανε πως οι επιθεωρητές θα πρέπει να είναι ειδικά εκπαιδευμένοι και ότι κάθε έλεγχος θα πρέπει να έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο.
Στα μικρότερα γεφύρια που είναι διάσπαρτα ανά την ελληνική επαρχία στάθηκε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας Ευθύμης Λέκκας. Όπως είπε στον ΣΚΑΪ, ο κ. Λέκκας επισήμανε πως απαιτείται ιδιαίτερη περιοχή σε περιπτώσεις πλημμυρικών φαινομένων που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή φθορά σε γέφυρες, ειδικά τις μικρές.
GEFYRA KOMPOTI PESMENH
Ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου είναι η μεγάλη αύξηση στον όγκο της κίνησης που καλείται να αντέξει κάθε γέφυρα, ειδικά στην επαρχία, δήλωσε στον ο Γιώργος Γκαζέτας, καθηγητής πολιτικών μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Όπως επισήμανε, το σκυρόδεμα που είχε χρησιμοποιηθεί σε παλιές κατασκευές ουδέποτε είχε την προοπτική να κρατήσει για έναν αιώνα, ενώ γέφυρες που κάποτε χειρίζονταν ελάχιστα αυτοκίνητα πλέον καλούνται να υποστούν σαφώς μεγαλύτερο όγκο οχημάτων.
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που επισημαίνουν οι ειδικοί, αφορούν και τη δική μας γέφυρα, τη νέα γέφυρα της Άρτας, που είναι μία και μοναδική συνδέοντας τη μία πλευρά της Άρτας με την άλλη. 
Δυστυχώς, η κατασκευή μιας ακόμη γέφυρας, παρότι σχεδιάστηκε εδώ και δέκα χρόνια, παραμένει στα χαρτιά, με τη μία και μοναδική γέφυρα, χρόνο με το χρόνο να επιβαρύνεται με γεωμετρική πρόοδο, όχι μόνο λόγω του πολλαπλασιασμού των οχημάτων, αλλά και λόγω του βάρους των φορτίων που μεταφέρουν.
Η Γέφυρα του Κομποτίου κατά την πλημμύρα του Φεβρουαρίου του 2015
epirusblog.gr
5 of 5
Άρτα: Γερασμένο δίδυμο…
epirusblog.gr
5 of 5
Αρτα 5776782290493645035
item