Ήπειρος: Απέχουμε έτη φωτός… Ήπειρος: Απέχουμε έτη φωτός… | Epirusblog.gr | Ιωάννινα Ήπειρος Ελλάδα

Ήπειρος: Απέχουμε έτη φωτός…

Ήπειρος: Απέχουμε έτη φωτός…

Στην ερώτηση «Πόσα έτη φωτός μπορεί να απέχει το φινλανδικό από το ελληνικό σχολείο;», απαντούν εμμέσως οκτώ εκπαιδευτικοί λυκείων της Ηπείρου, που επισκέφθηκαν τη Σκανδιναβική χώρα, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1, και την απάντηση μεταφέρουν οι προωθήτριες ευρωπαϊκών προγραμμάτων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου Εύχαρις Γουβέλη και Νίκη Λιάσκου.

Μετά από την επίσκεψη σε τρεις σχολικές μονάδες -ένα επαγγελματικό λύκειο, ένα γενικό λύκειο και ένα γυμνάσιο- την περιήγηση σε ιστορικούς χώρους, δημόσιες βιβλιοθήκες, το κέντρο Μ.Μ.Ε. και το κέντρο μουσικής, και, τέλος, τις εισηγήσεις από πανεπιστημιακούς δασκάλους για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, την ιστορία και την οργάνωση της φινλανδικής κοινωνίας, οι άκρως ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις αποδεικνύουν την διαφορά φιλοσοφίας, που ευνοεί την ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης σε όλα τα επίπεδα της σχολικής πραγματικότητας.

Το επίπεδο των εκπαιδευτικών, αλλά και των υποδομών είναι μόνο το ένα κομμάτι της «επιτυχίας» της Φινλανδίας, να θεωρείται κορυφαία σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση και όλοι έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές, επιδοτούμενες από το κράτος, ενώ απολαμβάνουν της μέγιστης αποδοχής και εκτίμησης της κοινωνίας.

Τα σχολεία διαθέτουν άριστες κτιριακές υποδομές και, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, «έχει κανείς την εντύπωση πως κατασκευάστηκαν μόλις χθες». Το περιβάλλον στα σχολεία είναι ελκυστικό και για μαθητές και καθηγητές, με όμορφα διακοσμημένες και πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες, με διαδραστικούς πίνακες, πίνακα προβολών, προτζέκτορα οροφής και διαφανοσκόπιο. «Φιλόξενοι χώροι, ζεστό κλίμα», σημειώνουν στις παρατηρήσεις τους. 

Υπάρχουν, ακόμη αίθουσες ειδικά διαμορφωμένες για τα παιδιά μεταναστών ή για μαθητές με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, με καναπέδες ή πουφ, ενώ δε λείπουν ούτε τα ζώα, όπως ερπετά και έντομα μέσα στην τάξη ή και μεγαλύτερα, όπως άλογα, εκτός των αιθουσών, καθώς η επαφή συμβάλλει στη χαλάρωση των ανήσυχων μαθητών. «Το μότο του φινλανδού εκπαιδευτικού είναι ”Είμαι εδώ μόνο για σένα”», αναφέρεται στο κείμενο των παρατηρήσεων.

Στο σχολείο, οι μαθητές δεν περιμένουν να «χτυπήσει το κουδούνι», καθώς δεν υπάρχει, όπως και ο θεσμός της «εφημερίας». Αυτά που κυριαρχούν, είναι «καλλιέργεια πνεύματος εμπιστοσύνης και της ατομικής ευθύνης, θετική ατμόσφαιρα, μαθητές που αγαπούν το σχολείο, δεν ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον και δεν απουσιάζουν συχνά». Παράλληλα, η διδασκαλία είναι εξατομικευμένη, και υποστηρικτική για το σύνολο των μαθητών.

Στην Φινλανδία προωθείται η συνεργατική και αυτοδιαχειριζόμενη μάθηση, με τους μαθητές να δουλεύουν σε ομάδες και να εκπονούν τακτικά εργασίες μέσω έρευνας, φορητό υπολογιστή, με tablet αλλά και το κινητό, ενώ ο εκπαιδευτικός έχει το ρόλο του καθοδηγητή.

Είναι χαρακτηριστική, όπως σημειώνουν, η αυτονομία και ευελιξία κάθε σχολείου, που ακολουθεί τις βασικές αρχές του εθνικού προγράμματος σπουδών, αλλά παράλληλα έχει τη δυνατότητα να το αναπροσαρμόσει ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών του. 

Οι καθηγητές μπορούν επίσης να επιλέξουν το βιβλίο, που θα διδάξουν ή και να δημιουργήσουν το δικό τους υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό σε συνεργασία με τους συναδέλφους τους, τον διευθυντή του σχολείου, τον δήμο και τον εκδοτικό οίκο στον οποίο θα απευθυνθούν.

Η διδασκαλία των ξένων γλωσσών είναι αποκλειστική ευθύνη του δημόσιου σχολείου και όλοι οι μαθητές μιλούν άπταιστα αγγλικά, ενώ οι σχολικές τσάντες δε βαραίνουν τις πλάτες των μικρών μαθητών. 

Η εργασία στο σπίτι είναι ελάχιστη, αν και αυτό δεν ισχύει για τους μαθητές τους γενικού λυκείου, που όπως αποκάλυψαν, διαβάζουν εντατικά στο σπίτι και δεν λείπουν τα ιδιαίτερα μαθήματα, για την εισαγωγή σε σχολές υψηλής ζήτησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Παράλληλα, το εκπαιδευτικό σύστημα συνδέει τους μαθητές με την παραγωγή και την αγορά εργασίας. Τα επαγγελματικά λύκεια διαθέτουν τεράστια εργαστήρια, σύγχρονο εξοπλισμό που θυμίζουν βιομηχανικές μονάδες, ενώ, στο τέλος της χρονιάς, οι μαθητές εκθέτουν και πωλούν τις κατασκευές τους και τα έσοδα αναχρηματοδοτούν το σχολείο.

Οι μαθητές έχουν την ευελιξία να μετακινηθούν από τον έναν τύπο σχολείου στον άλλο και το δικαίωμα να επιλέξουν το σχολείο, στο οποίο θα φοιτήσουν, στέλνοντας βιογραφικό σημείωμα το οποίο εξετάζεται και, αν το προφίλ τους ταιριάζει με αυτό του σχολείου, γίνονται δεκτοί.

Επίσης, συμμετέχουν συχνά σε ταξίδια στο εξωτερικό, συνοδευόμενοι από τους καθηγητές τους με όλα τα έξοδα να καλύπτονται από την πολιτεία, ενώ παρέχεται δωρεάν σίτιση στο εστιατόριο του σχολείου, όπως και ο σχολικός εξοπλισμός αλλά και ιατρική φροντίδα.

«Ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση, επίσημη πολιτεία και κοινωνία που εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικοί που εμπιστεύονται τους μαθητές τους. 

Η φινλανδική πολιτεία, έχοντας αναγνωρίσει εδώ και χρόνια την αξία της εκπαίδευσης στην αναβάθμιση της κοινωνίας αλλά και της οικονομίας της, δεν παύει ποτέ να σχεδιάζει και να υλοποιεί ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις. 

Κι αν το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται υποδειγματικό και οι φινλανδοί μαθητές οι πιο ευχαριστημένοι από το σχολείο και με τις καλύτερες επιδόσεις, σύμφωνα με το Διεθνές Πρόγραμμα για την Aξιολόγηση των Mαθητών Pisa του ΟΟΣΑ, δεν είναι απλά θέμα χρηματοδότησης. 

Είναι κυρίως θέμα πολιτικής βούλησης, επιμελούς και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, φιλοσοφίας και στάσης ζωής», επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί της Ηπείρου.

Οι εκπαιδευτικοί ταξίδεψαν στο Ελσίνκι στο πλαίσιο του προγράμματος, που υλοποιεί η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, με τίτλο «Διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο συμπεριληπτικό σχολείο με ευρωπαϊκό προσανατολισμό» και στην τρίτη κατά σειρά δραστηριότητα, που αφορούσε τις δομημένες εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκπαιδευτικά σεμινάρια στη Φινλανδία.
Epirusblog Gr
5 of 5
Ήπειρος: Απέχουμε έτη φωτός…
Epirusblog Gr
5 of 5
Ιωάννινα 1356195961497201788
Σχόλια
item