Ήπειρος: Μία ακόμη ευκαιρία για την Ήπειρο

Ήπειρος: Μία ακόμη ευκαιρία για την Ήπειρο

Μία ακόμη ευκαιρία για να μπει στον χάρτη των αγωγών του φυσικού αερίου, διανοίγεται για την Ήπειρο, μετά την ανεπιτυχή προσπάθεια να προτιμηθεί ο υποθαλάσσιος αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας έναντι του Trans Atlantic Pipeline για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου προς την κεντρική Ευρώπη.

Η Ήπειρος μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να αναδειχθεί σεενεργειακό κόμβο, γεγονός που θα έχει πολλαπλά οφέλη και για την περιοχή, καθώς αυτή τη στιγμή το μόνο ορατό ενδεχόμενο είναι η μεταφορά υγροποιημένου αερίου, το οποίο στη συνέχεια θα διαμοιράζεται για χρήση σε επιλεγμένα σημεία.
Οι ελπίδες της περιοχής για εκτεταμένη χρήση του φυσικού αερίου έγκεινται στην ενεργοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου του αγωγού East Med, το οποίο τέθηκε την περασμένη εβδομάδα στο τραπέζι των συζητήσεων της τριμερούς υπουργικής συνόδου Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, καθώς για τον Δεκέμβριο προγραμματίζεται και νέα σύνοδος των ηγετών των τριών χωρών.
Ο αγωγός σχεδιάζεται να μεταφέρει αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου (Κύπρος, Ισραήλ) στην Ευρώπη μέσω Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. 
Θα ακολουθεί υποθαλάσσια διαδρομή από την ανατολική Κρήτη ως την Πελοπόννησο και θα καταλήγει στις ακτές της Θεσπρωτίας, όπου θα συνδέεται με τον υποθαλάσσιο ελληνο-ιταλικό αγωγό που βρίσκεται επίσης υπό αξιολόγηση, ενώ θα υπάρχει διασύνδεση και με τον ελληνοβουλγαρικό για την τροφοδοσία των αγορών των Βαλκανίων. Φορέας του ελληνο-ιταλικού και του East Med είναι η IGI Poseidon (ΔΕΠΑ-Edison).
Οι πρώτες μελέτες, οι οποίες θα παρουσιαστούν στα ενδιαφερόμενα μέρη στις 26 Οκτωβρίου στα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα, δείχνουν ότι το έργο είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά ανταγωνιστικό.
O αγωγός θα έχει μήκος 1900 χλμ. (600 χλμ. χερσαία και 1300 χλμ. υποθαλάσσια) και μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, με προοπτική επαύξησης στο μέλλον.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το διαθέσιμο για εξαγωγή αέριο από την περιοχή της Αν. Μεσογείου μετά το 2022 (αφού καλυφθούν οι ανάγκες της εσωτερικής αγοράς των χωρών της περιοχής) θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο, ποσότητα που φυσικά θα αυξηθεί αν ανακαλυφθούν νέα κοιτάσματα. 
Ο αγωγός East Med είναι μία από τις εναλλακτικές λύσεις που εξετάζονται για την εξαγωγή του φυσικού αερίου της περιοχής προς την Ευρώπη. 
Οι άλλες οδοί είναι μέσω Τουρκίας με αγωγό και μέσω Αιγύπτου σε υγροποιημένη μορφή και το πιθανότερο είναι να επιλεγούν περισσότερες από μία λύσεις για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Ζωντανό» παραμένει και το σχέδιο για τον υποθαλάσσιο αγωγό Ελλάδας – Ιταλίας, που θα έχει μήκος 207 χιλιόμετρα, από τη Θεσπρωτία ως το Ότραντο και μεταφορική ικανότητα έως 12 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως. 
Αποτελεί την απόληξη του ελληνο-ιταλικού αγωγού (ITGI) που σχεδιάστηκε για να μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαιτζάν στην Ευρώπη, αντί αυτού ωστόσο επελέγη η διαδρομή του ΤΑΡ.
Τέλος, για τον South European Pipeline η ΔΕΠΑ υπέγραψε τον περασμένο Φεβρουάριο κατ’ αρχήν συμφωνία με την Gazprom για την προώθηση του έργου, που σχεδιάζεται να μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, με την ελληνική κυβέρνηση να επισημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να τηρεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία. 
Ο αγωγός αποτελεί την μετεξέλιξη των παλαιότερων ρωσικών σχεδίων για τον South Stream και τον Turkish Stream -που δεν προχώρησαν- και σχεδιάζεται να καταλήγει στη Ιταλία μέσω υποθαλάσσιου αγωγού.
Πηγή: agon.gr
epirusblog.gr
5 of 5
Ήπειρος: Μία ακόμη ευκαιρία για την Ήπειρο
epirusblog.gr
5 of 5
Ιωάννινα 5245381706452490866
item