ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΑ - ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΗΠΕΙΡΟΣ

ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΑ - ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΗΠΕΙΡΟΣ


Ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου....

Φωτογραφίες των αρχών του περασμένου αιώνα εμφανίζουν κοπάδια από πρόβατα να βόσκουν κοντά στο Ηρώδειο και χαμηλά σπιτάκια να βρίσκονται σε κοντινή απόφαση. Όπως φαίνεται η περιοχή άρχισε να αποκτά πρόσβαση μέσα από μικρές οδούς στα μέσα του `30. Ακόμα ωστόσο η άποψη της απέχει κατά πολύ από την σημερινή της εικόνα.
Στα μέσα της δεκαετίας του `60 αναπτύσσεται ένα ευρύτερο πρόγραμμα για την ενίσχυση του Τουρισμού στην Ελλάδα. Μαζί με τα περίφημη «έργα Πικιώνη» που γίνονται γύρω από το λόφο της Ακρόπολη, δημιουργείται και η κεντρική οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Η νέος οδός  έκανε ευκολότερη την πρόσβαση στα τουριστικά λεωφορεία και μέσω της διάνοιξης τηςΑποστόλου Παύλου προς το Θησείο έκανε την περιήγηση στο λόφο της Ακρόπολης ελκυστικότερη για τον τουρίστα. Τότε εξάλλου ήταν η εποχή που θεσμοθετήθηκε το Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο αλλά και του τουριστικό περίπτερο του μετέπειτα «Διόνυσου» στην στροφή του Φιλοπάππου. Και τα δυο δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αν δεν υπήρχαν σύγχρονες συγκοινωνιακές υποδομές για εξυπηρέτηση των επισκεπτών γύρω από το λόφο της Ακρόπολης.
Ο αρκετά φαρδύς δρόμος κάτω από την Ακρόπολη παίρνει τότε την ονομασία Διονυσίου Αεροπαγίτου. Σε μια ομιλία του Αποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο ο Διονύσιος Αεροπαγίτης αποτέλεσε τον πρώτο χριστιανικό πυρήνα και στη συνέχεια τον πρώτο επίσκοπο Αθηνών. Ο ιερομάρτυρας αποκεφαλίστηκε το 95μΧ και έκτοτε ανακηρύχθηκε πολιούχος των Αθηνών. Μάλιστα έχει καταγραφεί ότι το σπίτι του βρίσκονταν κάτω από τον βράχο του Αρείου Πάγου και αποτέλεσε για μεγάλο διάστημα την έδρα της Επισκοπής της πόλης. Έτσι δεν υπήρχε καλύτερη ονομασία από την συγκεκριμένη.
Η πόλη όμως μεγαλώνει. Η οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου ασφυκτιούσε ιδίως τη δεκαετία του `80 από την συμφόρηση και από τα σταθμευμένα τουριστικά λεωφορεία στις άκρες της. Ένα όραμα της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη πέφτει στο τραπέζι. Η ιδέα απλή: πεζοδρόμηση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων γύρω της. Την ιδέα υιοθετεί λίγα χρόνια αργότερα και ο δημάρχος Αθηναίων Αντώνης Τρίτσης.
Από τις ιδέες περάσαμε στις πράξεις όταν το 1997 ιδρύθηκε από το ελληνικό δημόσιο η εταιρεία Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας. Η αρχική μελέτη που συντάχθηκε δεν στόχευε απλά στη διαμόρφωση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου ως ενός απλού πεζόδρομου αλλά ενός πολυεπίπεδου χώρου αναψυχής. Διαμορφώθηκαν κοινόχρηστοι χώροι και αποδόθηκαν με νέα μορφή στο κοινό. Δημιουργήθηκαν μικρές πλατείες, χώροι πρασίνου και μικρά καθιστικά κατά μήκος της οδού.
Η συνολική διαδρομή παρέμβασης αφορά τα 2 χιλιόμετρα. Στόχος ήταν να διέρχονται οι αρχαιολογικοί χώροι μέσα από την σύγχρονη πόλη έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα είδος καθημερινού «αρχαιολογικού πάρκου». Το έντονο ανάγλυφο του εδάφους και οι φυσικές διαδρομές αναδείχθηκαν με σχεδιασμό. Εξάλλου το μεγάλο πλάτος της οδού, και το αδιαπέραστο φράγμα της παλαιάς βλάστησης στην παλιά περίφραξη δημιούργησαν ένα ιδιαίτερο αττικό μικροκλίμα. Η παρέμβαση δεν αποτελεί απλή πλακόστρωση αλλά ένα ξεχωριστό τεχνικό έργο που αναβαθμίζει την ιστορική περιοχή στα πλαίσια της αειφορίας.
Η εκπόνηση της μελέτης για τον αποκαλούμενο «μεγάλο περίπατο» της Διονυσίου Αρεοπαγίτου έγινε από την ΠΛΕΙΑΣ ΕΠΕ και τους αρχιτέκτονες Δημήτρη Διαμαντόπουλο, Ορέστη Βιγγόπουλος, Κατερίνα Γκιουλέκα, Αναστάσιο Ζερβό, Κλαίρη Παλυβού σε συνεργασία με το γραφείο «Μ. Καλτσά, Δ. Παναγός, Β. Παπανδρέου ΟΕ». Αξίζει να τονιστεί πάντως πως η αρχική μελέτη δεν υλοποιήθηκε όπως σχεδιάστηκε. Το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ και η Εταιρεία Ενοποίησης αλλοίωσαν σημαντικά το πνεύμα της μελέτης φέρνοντάς το πιο κοντά στα «ελληνικά δεδομένα». Αποφεύγοντας το τολμηρό πνεύμα της μελέτης, που περιείχε αρχαιολογικές επεμβάσεις για ανάδειξη των χώρων κατά μήκος της πεζοδρόμησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η μελέτη ήθελε την οικία Πρόκλου (που βρίσκεται ακριβώς κάτω από την οδό) να παραμείνει ως μια ανοικτή ανασκαφή στο μέσο του πεζόδρομου. Αντιθέτως επικαλύφτηκε και δημιουργήθηκε ένα τσιμεντένιο σκαρίφημα της οικείας στον πεζόδρομο! Από την άλλη δεν θέλησαν να τροποποιηθούν τα έργα Πικιώνη στην συμβολή της οδού με την Αποστόλου Παύλου προκειμένου να δημιουργηθεί μια καλύτερη πλατεία.
Όπως και να έχει σήμερα η οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου αποτελεί τον μεγαλύτερο χώρο περιπάτου της Αθήνας. Μετά και την ίδρυση του νέου Μουσείου Ακρόπολης θεωρείται ότι συνέδεσε με τον καλύτερο τρόπο το αρχαίο με τον νέο χαρακτήρα της πρωτεύουσας. Η Διονυσίου Αρεοπαγίτου λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα προστατεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και κάθε εκδήλωση σε αυτόν πρέπει να γίνεται με την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
epirusblog.gr
5 of 5
Ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου....
ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΑ - ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ ΗΠΕΙΡΟΣ
epirusblog.gr
5 of 5
Ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου....
Καθημερινό 6612006549768589549
item